خلیلزاد: به دنبال خروج از افغانستان نیستیم

  • انتشار: ۲۹ جوزا ۱۳۹۸
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 64458
زلمی خلیلزاد

زلمی خلیل‌زاد، نمایندهٔ ویژهٔ وزارت خارجهٔ آمریکا برای صلح افغانستان گفت که آمریکا به دنبال یک توافق جامع صلح در افغانستان است نه توافق خروج از این کشور.

خلیل‌زاد روز سه‌شنبه (۲۸ جوزا) در پیامی توییتری گفت: «همان‌طوری که ما برای دور بعدی مذاکرات با طالبان آماده می‌شویم، مهم است یادآور شوم که ما به دنبال یک توافق جامع صلح هستیم نه دنبال یک توافق خروج.»
ظاهراً به نظر می‌رسد این تویت‌های خلیل‌زاد واکنشی بوده در برابر ادعای سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر. شاهین روز گذشته ادعا کرده بود که آمریکا روی خروج نظامیانش از افغانستان توافق کرده‌است.
خلیل‌زاد گفت که توافق جامع صلح شامل چهار بخش مرتبط به هم است و تا زمانی که روی این چهار بخش توافق صورت نگیرد، هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.

پیام آفتاب نوشت: به گفتهٔ وی، تا زمانی که روی تضمین‌های ضد تروریزم، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی که منجر به یک راه حل سیاسی شود و یک آتش‌بس جامع و دایمی توافق نشود، هیچ گونه توافق صلح نهایی نخواهد بود.

این در حالی است که خلیل‌زاد پیش ازاین دست‌کم شش بار با نمایندگان طالبان در امارات متحدهٔ عربی و قطر دیدار کرده‌است. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تضمین این‌که خاک افغانستان علیه دیگران استفاده نشود، برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و اعلام آتش‌بس از چهار موضوع مورد بحث دو طرف در دور ششم گفت‌وگوها اعلام شده بود.

از سویی هم قرار است در روزهای آینده دور هفتم مذاکرات میان خلیل‌زاد و نمایندگان طالبان آغاز شود. سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز دوشنبه به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که در این دور مذاکرات روز خروج نیروهای خارجی از افغانستان تمرکز خواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟