خلیلزاد: بهتر است انتخابات ریاست جمهوری بعد از توافق با طالبان صورت بگیرد

  • انتشار: ۱۰ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 55472

«زلمی خلیلزاد»، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید: بهتر خواهد بود انتخابات ریاست جمهوری پس از بحث با طالبان و توافق بر سر ختم جنگ صورت بگیرد.

در پنجمین دور گفتگوها دو موضوع اصلی مطرح بوده یکی تدوین جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و دیگری گرفتن تضمین‌هایی از طالبان که از خاک افغانستان، امنیت کشوری ثالث مشخصا امریکا تهدید نشود.
گفته می‌شد که خواسته طالبان خروج نیروهای امریکایی ظرف شش ماه است. همینطور سندهایی به رسانه‌ها درز کرد که گویا امریکایی‌ها با خروج نیروهای خود، ظرف 18 ماه توافق کرده‌اند.
خلیلزاد در این باره، به بی‌بی‌سی گفت: «وقتی موضوع زمانبندی خروج نیروهای امریکایی مطرح است، ما حرف از سال‌ها می‌زنیم و هنوز به یک موافقه نرسیدیم.»

ایجاد دولت موقت

خلیلزاد با بیان این که هنوز گفتگو درباره آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و آتش بس صورت نگرفته، افزوده است: «مهم این است افغان‌ها بین خود سر مسئله آینده کشورشان بحث و گفتگو کنند که چطور می‌شود با هم زندگی کنند و مشکلات را از راه‌های غیرنظامی حل کنند.»
نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان با اشاره به روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: «بهتر خواهد بود اگر این انتخابات پس از بحث با طالبان و توافق بر سر ختم جنگ صورت بگیرد.»
او همچنین تاکید کرد چون تضمیمی برای رسیدن به توافق با طالبان وجود ندارد بهتر است که در عین حال آمادگی برای برگزاری انتخابات نیز گرفته شود.
وی افزود: «امریکا میخواهد نقش خود را در افغانستان کاهش بدهد و برای اینکه یک روند موفق شود، نیاز است که افغان‌ها با هم به توافق برسند. به همین دلیل گذاشتیم این موضوع را به آغاز گفتگوهای بین‌افغان‌ها بشمول حکومت».

‘دنبال منافع شخصی خود نیستم’

خلیلزاد در واکنش به اظهارات اخیر محب مشاور امنیت ملی افغانستان، تاکید نمود که در این مذاکرات به دنبال منافع شخصی خود نیست.
او گفت: »من نمی‌خواهم در مورد این مسئله اصلا صحبت کنم. من می‌خواهم به مردم افغانستان اطمینان بدهم که من کدام پروگرام (برنامه) شخصی برای خودم در افغانستان ندارم.»

دیدار با ملابرادر

آقای خلیلزاد همچنین از دیدار با ملا برادر ابراز رضایت کرد و گفت که او را فردی علاقمند به افغانستان یافته است.
آقای خلیلزاد درباره ملا برادر گفت: »فکر می‌کنم که یک شخص وطندوست است. می‌خواهد که مشکل افغانستان از راه مصالحه حل شود. طبعا با همه نظریاتش موافق نیستم. من میفهمم که کوشش‌هایی داشت که در افغانستان صلح بیاید. قیمتی هم پرداخت که چند سال در آزادی زندگی نکرد. امیدوار هستم و می‌خواهم ببینیم که بلاخره چطور ایشان می‌تواند، نقشی بازی کند که در افغانستان صلح بیاید».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟