خط آهن «مزار-کابل-پشاور» ساخته می‌شود!

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۷
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 52405

پنج کشور افغانستان، روسیه، ازبکستان، پاکستان و قزاقستان به تازگی توافق کردند که برای ساخت خط آهن مزار-کابل-پشاور کار گروه مشترک را آغاز نمایند.

به گزارش خبرگزاری اطلس، این توافق پس از نشست مشترک این کشورها در تاشکند به‌دست آمده است.

در مورد آغاز کار این پروژه منیر احمد فرهاد سخنگوی والی بلخ به اسپوتنیک می گوید:

« بانک انکشاف آسیایی مصمم شده است که در بخش زیربناها و احداث خط آهن (مزار-کابل-پشاور) کار نماید. این کار فعلاً فقط در قسمت کارهای اداری و ارزیابی پروژه و همچنان در بخش مالی و تدارکاتش روی این پروژه بحث جریان دارد. اما در مرحله عملی کار صورت نگرفته است».

به بیان وی با ایجاد این خط، افغانستان سالانه از این بابت حدود 400 تا 500 میلیون دالر حق ترانزیت به‌دست خواهد آورد در کنار آن برای شهروندان کشور 30 هزار فرصت شغلی نیز ایجاد خواهد شد.

سخنگوی والی بلخ در مورد آغاز کار ساخت نیز می گوید: «امیدوار استیم که در آینده نزدیک کار عملی روی ساخت این خط (مزار-کابل-پشاور) آغاز شود».

طول این خط راه آهن که می‌تواند افغانستان را به چهار راه منطقه، به‌ویژه نقطه‌ی اتصال جنوب و مرکز آسیا بدل کند، دو هزار کیلومتر گفته شده است.

گفتنی است که پیش از این، رییس جمهور غنی در سفر ماه دسمبر سال گذشته به تاشکند، توافق‌نامه احداث خط آهن (مزار-شبرغان-میمنه-هرات) را به امضا رسانده بود. کشور ازبکستان پیشتر نیز خط ریلی (حیرتان-مزار) را در افغانتسان احداث کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟