خطر فروریزی روضه مبارک و بی اعتنایی طالبان نسبت به مرمت این بنای تاریخی

  • انتشار: ۸ دلو ۱۴۰۱
  • سرویس: دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 135466

زیارتگاه منسوب به حضرت علی یا گنبد دوگانه‌ی آبی که نمادی از خلاقیت معماری سده‌ی نهم هجری در شهر مزارشریف بود، این روزها با خطر فروریزی مواجه شده است.

به نقل از اطلاعات روز، مسئولان بخش حفظ و مراقبت از روضه مبارک در شهر مزارشریف با ابراز نگرانی از فروریزی کاشی‌ها و قسمت‌های آن که با سنگ‌های آبی ساخته شده است، خواستار مرمت‌کاری دوباره هستند.

آن‌ها از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که برای حفظ، مراقبت و تحکیم‌سازی بخش‌های آسیب‌دیده‌ی این بنای تاریخی و مذهبی توجه‌ی جدی کنند.

زلمی انصاری، مسئول فنی طرح مرمت‌کاری روضه مبارک، انفجارها در شهر مزارشریف، برف و بارش‌های اخیر و زلزله را از علت‌های اصلی تخریب این آبده تاریخی بیان می‌کند.

آقای انصاری می‌گوید: «اگر تلاشی برای مرمت و نگهداری این بنا نشود، ممکن است بخش‌های دیگر آن هم فروریزد و در آن زمان دشوار است که مراقبت کنیم.»

کار باز‌سازی و مرمت بخش‌های آسیب‌دیده‌ی روضه مبارک حدود سه سال قبل از سوی وزارت شهرسازی در هماهنگی با اداره انکشاف ملی آغاز شد و اما پس از تحولات اخیر در کشور کار آن به گونه‌ی کامل به‌دلیل مشکلات مالی متوقف شد.

مشخص نیست که ریاست شهرسازی طالبان در ولایت بلخ برنامه‌ای برای آغاز دوباره‌ی کار مرمت این بنای تاریخی دارد یا خیر. خبرنگار روزنامه اطلاعات روز علی‌رغم تماس‌های مکرر، موفق به صحبت با مسئولان ریاست شهرسازی طالبان نشده است.

اما علم‌خان مبارز، رییس روضه مبارک می‌گوید که برای آغاز طرح‌های عمرانی جهت بازسازی بخش‌های تخریب‌شده‌ی روضه مبارک تلاش خواهند کرد. او گفت: «تلاش داریم به زودترین فرصت این جای تاریخ را دوباره بازسازی کنیم.»

آرامگاه حضرت علی مکانی که به عنوان مسجد کبود نیز شهرت دارد یکی از کهن‌ترین آبده‌های تاریخی است که از سوی سلطان حسین بایقرا ساخته شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟