خطرناکترین کشور جهان در سلطه طالبان

  • انتشار: ۲۹ ثور ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 130568
افغانستان

در گذشته عده‌ای که تحلیل ضعیفی از اوضاع افغانستان داشتند،‌ تصور می‌کردند که اگر طالبان بر سراسر افغانستان مسلط شوند، صلح و امنیت به این کشور باز خواهد گشت اما غافل از این که طالبان خود عامل اصلی ناامنی‌های افغانستان بوده و هستند.

معلومات و داده‌های جمع‌آوری شده توسط سازمان‌ها و نهادهای مستقل بین‌المللی نشان می‌دهد که با وجود تسلط طالبان بر افغانستان، این کشور در حال حاضر خطرناک‌ترین و ناامن‌ترین کشور جهان است.

سازمان جهانی «اس.او.اس» یا «International SOS» در گزارش سالانه خود که از طریق وب‌سایت‌های «Travel Risk Map» و «lastsecond» منتشر شده، لیستی از خطرناکترین و امن‌ترین کشورهای جهان برای سفر را ارائه کرده است. این لیست یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهان بوده و امسال سیزدهمین سالی است که منتشر می‌شود. هدف از تحقیق درباره خطرناک‌ترین و امن‌ترین کشورها جهان، معرفی و ایجاد فضای امن کاری برای شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی است.

با تکیه بر اطلاعات سازمان اس.او.اس، شرکت‌ها راحت‌تر می‌توانند نسبت به گسترش تجارت خود در مقیاس بین‌‌المللی تصمیم بگیرند و گردشگران از ریسک سفر به سایر کشورها مطلع شوند. در این راستا، لیست و نقشه‌ای از کشورهای مختلف و میزان خطری که افراد هنگام سفر یا زندگی با آن مواجه می‌شوند، ارائه می‌شود.

قسمت خطرناک‌ترین کشورها در این لیست به دو گروه بر اساس میزان «خطرمفرط» و «خطرزیاد» رده‌بندی شده است. افغانستان در این لیست نه تنها در ردیف کشورهایی با خطرمفرط یا شدید قرار دارد بلکه در صدر آن نیز واقع شده است.

به عبارت دیگر، افغانستان در حال حاضر اولین کشور خطرناک و ناامن جهان است. پس از افغانستان، آفریقای مرکزی، عراق، لیبی، مالی، سومالی، سودان جنوبی، سوریه و یمن به عنوان خطرناک‌ترین کشورهای جهان قرار دارند. در گروه دوم یعنی کشورهایی با خطرزیاد، اوکراین و کنگو واقع شده‌اند. گفتنی است که آندورا کشوری در غرب اروپا و سپس کشورهای اسکاندیناوی در شمال اروپا، امن‌ترین کشورهای جهان معرفی شده‌اند. جالب است بدانیم که افغانستان در رده‌بندی‌های جهانی مانند فقر و ناامنی اول و یا از نگاه عدم رشد اقتصادی و پاسپورت در آخر قرار دارد.
مرادی چهارشنبه ۱۴۰۱/۲/۲۸

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟