خطرجنگ میان ایران و امریکا را کم نگیریم

  • انتشار: ۱۳ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 73115
ایران-آمریکا

عکس العمل ها در باره کشته شدن قاسم سلیمانی در جهان و در ایران زیداد است. برای من این حادثه المناک که عمال امریکا در منطقه، از اسرائیل تا وهابی های عرب و نوکران امریکا در افغانستان را از یکطرف و تروریست های داعش و القاعده را از طرف دیگر، شاد ساخت، در سه نقطه خلاصه میشود :

۱ ـ در گذشته امریکا، بزرگترین قدرت استعماری تیپ نوین، امپریالیسم، برای چور و چپاول کشورها، مطیع ساختن آنها دست به جنگ و کودتا ها میزد. در قرن ۲۱ امریکا به بهانه مبارزه علیه تروریسم که اکثر اوقات خودش آنرا ایجاد کرده ( بن لادن مامور امریکا برای جمع کردن داوطلبان عرب برای جنگیدن در افغانستان برضر حریف وی شوروی بود و طالبان کسانی اند که از درون گروه های مجاهدین مورد حمایت امریکا ظهور کردند و داعش توسط عربستان با حمایت امریکا از درون القاعده ساخته شد) ولی امروز خودش دست به تروریسم دولتی میزند. عمل تروریستی امروز صبح در یک کشور مستقل علیه شهروندان آن کشور و سلیمانی که بطور قانونی از این کشور بازدید میکرد تجاوز به حاکمیت ملی عراق و نقض قواعد بین المللی است.

۲ ـ مسلم است که قاسم سلیمانی بحیث فرمانده سپاه قدس، بخش برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برای حفظ منافع دولت خود در منطقه عمل میکرد. و این منافع گاهی عملآ حتا با منافع امریکا (زمانی که تصمیم گرفت که داعش را سرکوب کند زیرا آهسته آهسته منافع امریکا را در عربستان سعودی تهدید میکرد) در عراق همسویی داشت. اما قاسم سلیمانی با القاعده و داعش و آپاندیس های سلفی شان مبارزه میکرد و میخواست آنها را از سوریه، عراق، لبنان و دیگر بخشهای منطقه ریشه کن کند. و این عمل وی قابل تقدیر بود و آنرا ماهرانه و شجاعانه انجام میداد.

۳ ـ ترسم از این است که ایران دست به انتقام سخت بگفته خامنه ای علیه امریکا بزند. لازم نیست دور برود. ده ها پایگاه نظامی امریکا دور و بر ایران وجود دارد. حتا ۵۰۰۰ سرباز امریکایی در عراق مستقر است و ایران نشان داده که افزارهای نظامی (موشکهای دور و کوتاه پرواز) در اختیار دارد. اما عمل انتقامی ایران اگر به کشته شدن سربازان امریکایی منجر شود برای ترامپ که در سال انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و برای انتخاب مجدد کاندید است غیر قابل تحمل است. اگر او به جواب متقابل دست نزند یقینآ انتخابات را خواهد باخت. از سوی دیگر ایران که زیر تحریمهای شدید امریکا شاهد ویرانی هر روز بیشتر اقتصاد خود است ( در دوسال ایران ۲۰۰ میلیارد دالر از این بابت ضرر دیده است).

در داخلی ایران جبهه محافظه کاران، اصولگرایان و بویژه سپاه پاسداران تقویت شده اند. اینها حداقل در شعار از یک جنگ با امریکا ترسی ندارند. میدانند که امریکا در یک جنگ با ایران بیشتر به بمباران هوایی دست خواهد زد و شهامت پیاده کردن نیرو را ندارد. برعکس اگر قوای هوایی ایران نمیتواند با برتری نیروی هوایی امریکا رقابت کند، ایران در بخش تولید موشک های مدرن پیشرفت قابل ملاحظه نموده و بسیاری از پایگاه ها، مانند برخی از تآسیسات اتومی در درون کوه ها جاکاری شده و از گزند حملات هوایی دشمن تا حدی محفوظ اند.

رویارویی ایران با امریکا در تمام منطقه خواهد بود. از این لحاظ این جنگ نه با جنگ ایران ـ عراق شباهت خواهد داشت و نه با جنگ امریکا با صدام. یک جنگ منطقوی خواهد بود. افغانستان نیز در امان نخواهد بود.

نویسنده: کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟