خشکی چشم و راه ها درمان آن

  • انتشار: ۱ میزان ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 92120

شاید تا به حال به اهمیت اشک برای سلامت چشمان خود پی نبرده باشید و گاه و ناگاه و به خاطر هیچ و پوچ زیر گریه زده اشک های نازنین خود را هدر داده باشید.

اما اگر بدانید که اشک ها با ترکیب شیمیایی خاصی که دارند به چرب نمودن چشم های شما کمک می کند، دیر بی جهت اشک نمی ریزید.

خشکی چشم و راههای درمان آن
خشکی چشم و راههای درمان آن

به مرور زمان و بنا به دلایل مختلف ممکن است مقدار و کیفیت اشک های شما کاهش یافته چشم را به عارضه خشکی مواجه کند. اهمیت اشک ها برای چشم به اندازه ای است که با کاهش مقدار یا کاهش کیفیت اشک چشم ها ممکن است عفونت کنند.

با ما همراه باشید تا با خشکی چشم و راه های درمان آن آشنا شوید:

مواظب باشید چشمانتان ضربه نخورد

یکی از دلایلی که چشم ها ممکن است به خشکی چشم دچار شوند کاهش مقدار اشک و پایین آمدن کیفیت اشک هاست. در این میان، ضربه شدید به چشم سبب کاهش اشک و در نتیجه خشکی آن می شود.

سایش سطح قرنیه، زخم قرنیه، مشکلات بینایی و التهاب چشم همه و همه تنها بخشی از آسیب هایی ست که در عدم تولید کافی اشک به چشم ها وارد می شود.

چشم های خشک بدون شک در زندگی روزمره شما مشکلاتی ایجاد می کند که یکی از آنها ممکن است مشکلات در مطالعه باشد.

سندروم خشکی

خشکی چشم یک سندرومی ست که سبب می شود احساس بدی به شما دست بدهد. سوزش و خارش از علائم خشکی چشم می باشد.

پس از نگاه کردن به رایانه به مدت طولانی، قرار گرفتن در هواپیما، بودن در اتاقی که کولر در آن وجود دارد یا هنگام دوچرخه سواری از جمله موقعیت هایی ست که ممکن است شما خشکی چشم را بیشتر احساس کنید چون چشم شما سوزش و خارش پیدا می کند.

به طور کلی می توان گفت «احساس خارش، احساس سوزش و خراشیده شدن در چشمان» از علائم خشکی چشم یا همان سندروم چشمی می باشد.

خشکی چشم و راههای درمان آن
خشکی چشم و راههای درمان آن

کاهش اشک یا افزایش بخار اشک

همان طور که دانستید، کاهش اشک چشم به یک بیماری به نان خشکی چشم منجر می شود.

چون اشک چشم در ترکیب پیچیده خود موادی مانند آب، روغن های چرب و  مخاط را دارند که علاوه بر محافظت از چشم ها در برابر انواع عفونت ها به نرم و تمیز نگهداشتن سطح چشمان شما نیز کمک شایانی می کند.

در برخی موارد هم عدم تعادل در جبران اشک ها به دلیل بخار افزایش بخار اشک باعث خشکی چشم می شود.

راه های درمان خشکی چشم

خشکی چشم یا سندروم خشکی چشم از آنجایی که به فعالیت های روزانه شما از جمله مطالعه و تماشای تلویزیون ضربه می زند بهتر است که به موقع درمان شود.

برای درمان خشکی چشم راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از قطره چشم است. راه دیگر تغییر در سبک زندگی ست. البته تمام این روش ها به مدت زمان طولانی نیاز دارد.

جلو ورود مستقیم هوا به چشمانتان را بگیرید

همان طور که دیدید خشکی چشم یک عارضه ای ست که کیفیت زندگی شما را کاهش می دهد و راه های درمانی آن نیز طولانی مدت می باشد.

به هر صورت با رعایت برخی موارد می توانید تا حدودی خشکی چشم خود را درمان کنید. بدین منظور از ورود باد و دمیدن مستقیم یا غیر مستقیم هوای بسیار گرم و خشک به چشمانتان خودداری کنید.

بخاری ماشین، سشوار یا هر وسیله دیگری که باد گرم تولید می کند را روبروی چشمانتان قرار ندهید. در کنار رعایت این اصل سعی  کنید هرجایی که هستید به هوا رطوبت اضافه کنید.

در زمان به طور مثال یک دستگاه بخور بخرید و برای تامین رطوبت هوای منزل از آن بهره ببرید.

خشکی چشم و راههای درمان آن
خشکی چشم و راههای درمان آن

عینک آفتابی بزنید

از دیگر روش هایی که به درمان خشکی چشم کمک می کند استفاده از عینک های آفتابی ست. برای جلوگیری از هوا و باد خشک به چشم می توانید به بالا یا پایین عینک خود سپر ایمنی اضافه کنید.  

همین طور که به یاد داشته باشید که در طول کارهای طولانی به چشم خود استراحت کافی را بدهید. هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون یا دیگر کارهای بصری فاصله استاندارد را رعایت کنید.

برای استراحت چشم، به مدت چند دقیقه چشمانتان را ببندید یا به طور مکرر باز و بسته کنید تا اشک را به درستی روی سطح چشمتان پخش کند.

 سیگار نکشید

دود یکی از عواملی ست که خشکی چشم را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید از همین الان برای ترک آن اقدام کنید. همین طور نسبت به هوای اطراف خود اگاهی داشته باشید.

به طور مثال هوای داخل هواپیما، ارتفاعات و مناطق بیابانی می تواند بسیار خشک بوده به چشمان شما ضرر برساند. اگر مجبور به قرار گرفتن در این محیط ها شدید سعی کنید به مدت چند دقیقه چشمان خود را ببندید تا میزان تبخیر اشک چشمان شما کاهش یابد.

 هنگام کار با کامپیوتر صفحه کامپیوتر را پایین تر از چشمان خود قرار دهید

از موارد دیگری که می تواند به درمان خشکی چشم کمک کرده یا حداقل آن را کاهش دهد دقت در موقعیت صفحه نمایش کامپیوتر هنگام کار است.

صفحه رایانه خود را پایین تر از چشمانتان قرار دهید چون اگر صفحه بالاتر از چشمان شما باشد چشم مجبور است بیش از حد باز شود واین امر سبب می شود اشک ها بیشتر تبخیر گردد.

البته این ایده درستی نیست که تنها زمانیکه به خشکی چشم دچار شدید از راه های درمان آن  استفاده کنید. ایده خوب این است که حتی قبل از دچار شدن به این عارضه راه های مفیدی که به شما کمک  می کند از ابتلا به آن جلوگیری کنید را امتحان نمایید.

به طور مثال از اشک های مصنوعی به طور مرتب استفاده کنید. به عبارت دیگر سعی کنید در فاصله زمانی های مختلف چشمان خود را به خوبی بشویید تا ضمن تمیز و سالم نگه داشتن آنهاه از خشکی چشم نیز به دور باشید.  

.