خشونت های روز افزون و ناامیدی از مذاکرات صلح دوحه/آمار قربانیان حملات اخیر

  • انتشار: ۲۶ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: امنیت و حوادثدیدگاه
  • شناسه مطلب: 114969

همزمان با افزایش خشونت ها از سوی طالبان به ویژه در دو ماه اخیر، نه تنها امید شهروندان افغانستانی به صلح را کمرنگ کرده که نگرانی شدید آنها در مورد امنیت در پایتخت و دیگر شهرها و مناطق افغانستان را برانگیخته است.

ژورنال و اتاق فکر «یوراسیا» طی مطلبی نشر شده در پانزده جون(۲۵ جوزا) فهرستی از حملات اخیر طالبان و قربانیان این حوادث ارائه کرده است:

در سوم جون ۲۰۲۱، در انفجار ناشی از بمب دست ساز که یک موتر را در منطقه چهار قلعه کابل هدف قرار داد چهار فرد ملکی کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

در سوم جون ۲۰۲۱ و در انفجاری که یک موتر مسافربری را در کوته سنگی کابل هدف قرار داد چهار غیرنظامی کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

در سوم جون ۲۰۲۱ و در انفجار ناشی از بمب دست ساز در منطقه پل سوخته کابل، مینا خیری، خبرنگار زن تلویزیون آریانا نیوز، به همراه مادرش جان خود را از دست دادند.
هیچ گروه مسئولیت این انفجارها را به عهده نگرفت.

در یکم جون ۲۰۲۱ و در دو انفجار نزدیک به هم که دو موتر مسافربری را در منطقه سرکاریز کابل هدف قرار دد دست کم ده غیرنظامی کشته و دوازده تن دیگر زخمی شدند. انفجار در منطقه هزاره نشین کابل جائیکه کارگران محلی در راه بازگشت به خانه بودند به وقوع پیوست. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط «پرتال تروریزم جنوب آسیا» در کابل که از پانزده ناحیه پایتخت افغانستان جمع آوری شده دست کم ۲۵۹ مورد کشته شده به ثبت رسیده که شامل «۲۰۶ غیرنظامی، ۴۱ پرسنل امنیتی، ۱ تروریست و ۱۱ فرد فاقد هویت» تا ۱۳ جون ۲۰۲۱ میلادی می باشد. این در حالی ست که در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۰ میلادی آمار جان باختگان در کابل ۱۲۸ مورد ثبت شده بود که شامل «۹۹ غیرنظامی، ۱۰ پرسنل امنیتی و ۱۹ تروریست» می شد. از سویی هم طی سال ۲۰۲۰ آمار کلی جان باختگان ۲۹۱ نفر ثبت شده بود که شامل « ۲۱۴ غیرنظامی، ۴۱ پرسنل امنیتی، ۳۲ تروریست و ۴ فرد فاقد هویت» می شد.

از ابتدای سال جاری میلادی تا ۱۳ جون، تنها کابل شاهد دست کم ۲۰۶ کشته بوده است که شامل «۱۸۲ غیرنظامی، ۱۷ پرسنل امنیتی و ۷ فرد فاقد هویت» می باشد. این در حالی ست که در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۰، دست کم ۲۱۳ مرگ شامل «۹۵ غیرنظامی، ۵ پرسنل نظامی و ۱۳ تروریست» در کابل به ثبت رسید. در طول سال ۲۰۲۰ نیز ۲۴۱ مورد مرگ شامل ۲۰۲ غیرنظامی، ۲۰ پرسنل امنیتی، ۱۵ تروریست و ۴ فرد فاقد هویت» در کابل ثبت شد.

این در حالی ست که در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۰ میلادی در کابل دست کم ۲۱۳ کشته شامل ۹۵ غیرنظامی، ۵ پرسنل نظامی و ۱۳ تروریست به ثبت رسید. در طول سال ۲۰۲۰ نیز در کابل ۲۴۱ مورد کشته شامل «۲۰۲ غیرنظامی، ۲۰ پرسنل امنیتی، ۱۵ تروریست و ۴ فرد فاقد هویت» ثبت شد.

برخی از حوادث هولناک و عمده دیگر که در سال ۲۰۲۱ تاکنون در کابل به ثبت رسیده شامل موارد زیر می باشد:
۱۴ می
انفجار در مسجد شریف حاجی بخشی در منطقه قلعه مراد بیک در ولسوالی شکردره ولایت کابل جان ۱۲ نمازگزار را گرفت و پانزده زخمی برجای گذاشت.
۸ می
انفجار سه بمب قوی در جلو دروازه مکتب سیدالشهداء در غرب کابل دست کم ۱۰۰ کشته و ۱۶۰ زخمی برجای گذاشت که همگی محصلین نوجوان دختر بودند.
۲۱ مارچ
برخورد موتر حامل مسافرین با بمب کنار جاده ای در منطقه چهارآسیاب کابل ۵ کشته برجای گذاشت.
۱۰ فبروری
۵ عضو «اداره خدمات حفاظت افغانستان» که یک کاروان سازمان ملل در بزرگراه کابل-جلال آباد را اسکورت می کردند، کشته شدند.
علاوه بر حملات هولناک و بزرگ، تعداد زیادی از حملات هدفمند بر شخصیت های سرشناس نیز در کابل گزارش شده است. برخی از اشخاص سرشناسی که در کابل در سال جاری کشته شده اند شامل موارد زیر می باشد:
۲۴ اپریل
احمد فواد امیری، یک کارمند دولتی در ارگ ریاست جمهوری، توسط افراد مسلح ناشناس در منطقه خواجه مسافر ولسوالی پغمان ولایت کابل کشته شد.
۲۳ اپریل
بریالی توخی، کارمند دولت، توسط افراد مسلح ناشناس در منطقه ریشخور کابل کشته شد.
۷ اپریل
محمد اسماعیل ضحاک، رئیس اداره ملی آمار و اطلاعات، توسط افراد مسلح ناشناس در منطقه قلعه وزیر ولسوالی پغمان ولایت کابل هدف قرار گرفت و کشته شد.
۱۵ مارچ
۳ زن شامل «یک کارمند وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی، یک کارمند وزارت معارف و یک کارمند وزارت اطلاعات و فرهنگ» در انفجاری که موتر حامل آنها را در منطقه دهنه باغ کابل هدف قرار داده بود، کشته شدند.
۱۸ فبروری
مبشر مسلمیار، استاد دانشگاه کابل، در انفجار ناشی از بمب دست ساز در کابل کشته شد.
۲ فبروری
دو تن به شمول «محمد عاطف، رئیس موسسه غیردولتی خیریه جمعیت اصلاح، در انفجاری در کابل کشته شد.
۱۷ جنوری
افراد مسلح ناشناس دو قاضی زن عضو دادگاه عالی را در کابل تیرباران کردند.
در اوایل سال ۲۰۲۰ ، ناامنی ها در کابل گسترش یافت و بمب های مغناطیسی و ترورهای شبیه اعدام جان کارمندان دولت و نیروهای مسلح را گرفت و در ادامه تروریست ها شخصیت های مذهبی و روشنفکران افغان به ویژه روزنامه نگاران و فعالان جامعه مدنی را هدف قرار دادند.
در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰، مسعود اندرابی، وزیر امور داخله، اعلام کرد طالبان به این دلیل که در پیاده کردن نقشه سقوط ولسوالی های بیشتر خود در ولایت هلمند در بازه زمانی اکتبر تا نوامبر ۲۰۲۰ ناکام ماندند و از نیروهای امنیتی افغان شکست خوردند، به ترورهای هدفمند در کابل روی آوردند. مسئولیت این ترورهای هدفمند برعهده گروهی به نام «عبیده» وابسته به طالبان بود.
براساس گزارش سازمان ملل که در ۱۲ مارچ ۲۰۲۱ منتشر شد بین ۱۳ نوامبر تا ۱۱ فبروری، در حدود ۸۸ حمله با استفاده از ماین مغناطیسی انجام شد که ۴۳ مورد آن در کابل بود و شخصیت های برجسته و سرشناس را هدف گرفت.
در ۲۲ فبروری سال ۲۰۲۱، امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد طالبان در کاشت ماین های مغناطیسی در جاده های کابل از تاکتیک های تازه استفاده می کنند. طالبان این آموزش ها را در پاکستان دریافت کرده اند.
داعش شاخه خراسان در دیگر مناطق افغانستان به ویژه در کابل مخفیگاه دارد جائیکه شهاب المهاجر و معاونش صلاح الدین مستقر هستند.

گزارش می افزاید تحت رهبری شهاب المهاجر و با تکیه بر تخصص او داعش شاخه خراسان حملات تروریستی به ویژه در کابل، مراکز ولایات و مناطق شهری در شرق افغانستان را ادامه خواهد داد. شهاب المهاجر در جون سال ۲۰۲۰ رئیس داعش شاخه خراسان شد.
بنابراین هم طالبان و هم داعش همزمان با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان حملات خود را شدت بخشیده اند. براساس اعلام تازه، امریکا قرار است تا یازده سپتامبر سال ۲۰۲۱ خروج نیروهای خود از افغانستان را تکمیل کند.

همین طور، در یازده جون ۲۰۲۱ بیم آن می رود طالبان با استفاده از فرصت ترک نیروهای خارجی کابل را سقوط دهند. پنتاگون اخطار داده است در چنین شرایطی ممکن است اهداف طالبان را بمب باران کند. مقامات امریکایی به «نیویورک تایمز» گفته اند در صورتی که سقوط احتمالی کابل شدت یابد، حملات هوایی انجام خواهد شد. هنوز مشخص نیست امریکایی ها برنامه ای برای حفاظت از قندهار دومین شهر بزرگ افغانستان و دیگر کلان شهرهای افغانستان دارند یا خیر.

شرایط امنیتی در کابل به شدت روبه وخیم شدن است و امیدی به مذاکرات صلح دوحه وجود ندارد. کابل احتمالا در روزهای پیشرو خشونت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

منبع

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟