خشونت علیه زنان 21 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است

  • انتشار: ۲۷ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 35703

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارشی جدید نوشته است که خشونت علیه زنان در 1396 نسبت به سال قبل از آن بیش از 21 درصد افزایش یافته است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان، با نشر گزارش ۱۷ صفحه‌یی گفته است که انواع خشونت در جریان سال مالی ۱۳۹۶ خورشیدی در تناسب با یک سال پیشتر از آن ۲۱.۸ درصد افزایش یافته است.

عبدالاحد فرزام، رئیس دفتر ساحوی کابل در این کمیسیون گفت، در جریان سال مالی ۱۳۹۶ خورشیدی ۸۹۵ قضیأ خشونت علیه زنان در این کمیسیون ثبت شده است. این در حالی است که سال گذشته آمار خشونت در برابر زنان افغان به ۶۹۹ قضیه می‌رسید.

آقای فرزام افزود ” قضایای ثبت شده تمام شکایات واصله به بخش حمایت و انکشاف حقوق زنان دفتر ساحوی کابل را در بر نمی‌گیرد؛ چون شکایات و قضایای حمایتی نیز در این بخش ثبت و رسیدگی شده که شامل این آمار نشده است”.

بر بنیاد این گزارش، ۱۹ مورد خشونت جنسی به ثبت رسیده است که هشت قضیه تجاوز جنسی، پنج مورد ارتباط نامشروع، دو قضیۀ فحشای اجباری، دو مورد آزار و اذیت جنسی، دو قضیه شروع به تجاوز و دو مورد سوء استفاده جنسی و فریب شامل آن است.

همچنان ۱۱۱ مورد خشونت اقتصادی، ۱۳۷ قضیه خشونت لفظی و روانی، ۱۴۵ مورد خشونت فزیکی (که ۴ قتل ناموسی، دو مورد خودکشی، ۶ قضیه اختطاف، یک مورد تیزاب‌‌پاشی، ۱۲۴ مورد لت و کوب، دو مورد اقدام) نیز در این گزارش گنجانده شده است.

کمیسیون حقوق بشر با نگرانی گفته است، اکثریت قاطع خشونت‌ها، خشونت‌های خانوادگی بوده و قربانیان توسط مردان خانواده، مورد خشونت قرار گرفته‌اند و این مسأله نشان می‌دهد که خانواده مکانی امن و عاری از خشونت برای زنان افغان نیست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟