خشونت را باید کنار گذاشت

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 131432
طالبان

طالبان از طریق فرایند مردم سالاری؛ به قدرت نرسیده‌اند و مردم حق وکالت و نمایندگی به آن‌ها ندادند در نتیجه به لحآظ حقوقی حق اقدام علیه دیگران را ندارند. وقتی حکومت فاقد مشروعیت حقوقی و مردمی باشد، وصله بغاوت یک وصله نچسب و بی‌معناست.
اگر طالبان تنها زور و اعمال قدرت را وسیله حق و رسیدن به هدف می‌دانند؛ چرا دیگران از چنین حقی برخوردار نباشند. بنابراین اگر تال‌بان به اندازه زورشان حق اعمال قدرت و سرکوپ دارند، دیگران نیز به اندازه زورشان حق مقاومت و حق ایستادن در برابر سرکوپ و تمامیت‌خواهی را دارند.
اما؛ توسل به زور و اعمال خشونت نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه بر دامنه مشکلات و عمق معضلات می‌‌افزاید. پس خشونت را می‌بایست در سطوح مختلف، کنار گذاشت، باب گفت‌وگو را باید باز کرد، زمینه مشارکت واقعی مردم را در قدرت، به گونه عادلانه‌، باید فراهم کرد و حقوق مساویانه مردم را باید به رسیمیت شناخت. این تنها راه هم‌‌زیستی مسالمت‌آمیز، بستری برای دولت سازی و ملت‌سازی و راهی برای فردای بهتر است. در غیر این خشونت، خشونت می‌‌آفریند و دست‌به‌دست شدن سنگرها، در عرصه نبرد یک امر معمول می‌باشد؛ اما حق ایستادن در برابر ظلم و تبعیض‌، یک حق مشروع و همیشگی است.

دکتر سید جواد سجادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟