خسارت سنگین افغانستان از تحریم های آمریکا علیه ایران

  • انتشار: ۲۵ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1
  • شناسه مطلب: 47559

به گزارش خبرگزاری اطلس، ریاست عمومی گمرک ولایت فراه افغانستان روز گذشته با انتشار اطلاعیه ای واردات نفت، سیمان، آهن آلات، کاشی و سرامیک از ایران را به دستور ریاست جمهوری ممنوع اعلام کرد.

اتاق تجارت و صنایع و همچنین وزارت امور داخله/ کشور افغانستان، وجود فساد گسترده در گمرک فراه را علت این تصمیم عنوان کرده اند.

با این حال، برخی از آگاهان معتقدند دلیل این اقدام از سوی دولت افغانستان، اعمال فشار آمریکا برای تحریم برخی کالاهای ایرانی بوده است.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص بخشنامه جدید افغانستان مبنی بر ممنوعیت واردات برخی کالاها از ایران گفت: دولت افغانستان در راستای تحریم های آمریکا، ورود برخی کالاهای صنعتی همچون فولاد، سیمان، آهن الات و میلگرد از ایران را ممنوع کرده است.

وی افزود: کاشی، سرامیک و فرآورده های نفتی نیز از جمله این کالاها هستند.

کارشناسان امور اقتصادی افغانستان با ابراز نگرانی از این موضوع تاکید دارند که توقف مراوادات تجاری میان ایران و افغانستان بیش از همه افغانستان را متضرر خواهد کرد.

حدود دو ماه پیش وزارت خارجه افغانستان رسما اعلام کرد که روابط نیک تجاری میان کابل و تهران باید از تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مورد استثنا قرار بگیرد زیرا همراهی دولت کابل با تحریم های آمریکا علیه ایران، افغانستان را با خسارتی بزرگ مواجه خواهد کرد و بسیاری از زیر ساخت های افغانستان با خطر نابودی روبرو خواهند شد.

به نوشته باشگاه خبرنگران،فرامرز تمنا، رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت خارجه در این خصوص گفت: «خواست حکومت افغانستان همواره این بوده که در قضیه افغانستان یک استثنا قائل شوند، آن بخش از روابط افغانستان و ایران در عرصه تجارت که به توسعه زیرساخت ها و انکشاف اقتصادی افغانستان کمک می کند، از تحریم ها مستثنی قرار داده شود.»

ایران چهارمین کشور بزرگ وارد کننده کالا به افغانستان است.

بر اساس تازه ترین گزارشات، ارزش تجارت ایران با افغانستان به جز نفت در چهار ماه نخست سال مالی این کشور به بیش از یک میلیارد دالر رسیده ‌است.

آمارهای اتاق تجارت سازمان همکاری های اقتصادی نیز نشان دهنده صادرات ایران به افغانستان بیشتر از دو میلیارد دالر است.

گفتنی است که بر اساس برخی گزارشات تایید نشده، توقف روند واردات کالا از جمهوری اسلامی ایران فقط از مرز فراه بوده و ورود اين اقلام از سایر مرزهای مشترک میان ایران و افغانستان بلامانع است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟