خروج نیروهای آمریکایی از ۱۰ پایگاه نظامی در افغانستان

  • انتشار: ۸ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 99935

مقامات افغانستانی و آمریکایی اعلام کردند که از زمان امضای توافقنامه آمریکا با طالبان در اسفند سال گذشته دستکم ۱۰ پایگاه نیرو‌های آمریکایی در سراسر افغانستان بسته شده است.

بسته شدن ۵ پایگاه از این ۱۰ پایگاه نظامی بر اساس توافقنامه قطر الزامی بود. تاکنون شمار نیرو‌های آمریکایی مستقر در افغانستان به ۴۵۰۰ نفر کاهش یافته و قرار است تا ۲۶ دی ماه سطح این نیرو‌ها به ۲۵۰۰ نفر برسد.

«واشنگتن پست» نوشت که این پایگاه‌ها شامل «ترینکوت» در ارزگان، «بُست» در هلمند، «گامبری» در لغمان و «لایتنینگ» در پکتیا است. دیگر پایگاه‌های بسته شده نیز شامل «جونز» در قندوز، «دی‌الانکار» در ننگرهار، «شاهین» در بلخ، «بیشاپ» در کابل، «میمنه» در فاریاب و «قلات» در زابل می‌شود.

گزارش می‌افزاید که اطلاعات کمی درباره پایگاه‌ها در دست است؛ برخی به نیرو‌های امنیتی افغان سپرده شده و برخی ممکن است به گونه‌ای تخلیه و رها شده باشند که اگر مقامات آمریکایی و افغان ضروری بدانند امکان استقرار مجدد نیرو‌ها وجود داشته باشد؛ همچنین مشخص نیست که چه مقدار تجهیزات در پایگاه‌های بسته شده باقی مانده است.

مقامات آمریکایی به واشنگتن پست گفتند که با وجود کاهش نیرو‌ها و تجهیزات، آمریکا همچنان قادر خواهد بود تا در دفاع از نیرو‌های امنیتی افغان طالبان را هدف حملات هوایی قرار دهد.

یک مقام دیگر آمریکایی نیز که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت که طی دو هفته آینده تصمیم‌های مهمی درباره افغانستان اتخاذ خواهد شد از جمله اینکه چه پایگاه‌های دیگری بسته خواهند شد و چه تجهیزاتی به دولت افغانستان تحویل و یا از این کشور خارج می‌شود.

این روزنامه چاپ آمریکا می‌نویسد که تعداد پایگاه‌های باز در افغانستان مشخص نیست و بخشی از این به این دلیل است که تعداد سایت‌های نظامی در این کشور علنی نشده است، اما به گفته مقامات افغان، حتی پایگاه‌هایی که زمانی بزرگترین پایگاه‌های این کشور بودند، مانند میدان هوایی قندهار و پایگاه هوایی جلال آباد، اکنون فقط شمار کمی از نیرو‌های آمریکایی را در خود جای داده‌اند.

منبع: تسنیم

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟