خروج مخفیانه نیروهای آمریکایی از افغانستان

  • انتشار: ۲۹ میزان ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 70273

 روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی می گوید که این کشور به صورت تدریجی در حال خارج کردن هزاران نظامی خود از افغانستان بوده و و این موضوع بدون انجام توافق با طالبان صورت گرفته است.

به نوشته نیویورک تایمز، «اسکات میلر» فرمانده نیروهای ناتو در افغنستان در کنفرانس خبری روز دوشنبه تایید کرد که آمریکا به صورت مخفیانه 2 هزار نظامی خود را از افغانستان خارج کرده و در حال حاضر تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان به 12 هزار نفر کاهش یافته است.

برخی دیگر از مقامات افغان و آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شوند، اعلام کردند که آمریکا در نظر دارد تعداد نظامیان خود را به 8600 نفر کاهش دهد؛ این تعداد دقیقا به همان اندازه‌ای است که قرار بود در توافق با طالبان این نیروها خارج شوند.

نیویورک تایمز افزود: این عقب‌نشینی به جای آنکه بر اساس یک دستور رسمی صورت گیرد، به صورت تدریجی و براساس برنامه چرخشی خارج و سربازانی جایگزین آنها نشده است.

بر طبق این گزارش، یک مقام ارشد افغانستان نیز اعلام کرد که دولت افغانستان این کاهش را پذیرفته اما در مورد چگونگی و زمان‌بندی این خروج اطلاعاتی ارائه نکرده است.

خبر کاهش نیروهای آمریکایی از افغانستان در حالی رسانه‌ای شده که مایک اسپر وزیر دفاع آمریکا بعد از ماه‌ها گفتگو در دولت ترامپ برای پایان جنگ‌های ناتمام به افغانستان سفر کرده است.

اسپر پیش از سفر به افغانستان اعلام کرده که بود که کاهش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به 8600 نفر تاثیری بر عملیات ضد تروریسم در افغانستان نخواهد داشت.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، در حالی عصبانیت ترامپ در طول سال گذشته افزایش یافته که دیپلمات‌ها تلاش داشتند برای امتیاز گرفتن از طالبان آن را به در توافق بکنچانند.

از سوی دیگر کاهش نیروهای آمریکایی بار آموزش نیروهای افغان را بر دوش 8 هزار نظامی آمریکایی در افغانستان خواهند انداخت. هنوز مشخص نیست که کاهش نظامیان آمریکایی باعث بازنگری در ماموریت ناتو خواهد بود یا خیر. دبیرکل ناتو نیز در مصاحبه اخیر با نیویورک تایمز تایید کرد که ناتو به تعهد خود به افغانستان ادامه خواهد داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟