خرج نیروهای خارجی؛ شرط «حکمتیار» برای مذاکره

  • انتشار: ۸ قوس ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 11669

رهبر حزب اسلامی افغانستان ضمن اعلام آمادگی مشروط برای پیوستن به روند صلح کشور اعلام کرد که تمام اختیارات دولت کابل در دست آمریکاست و اگر واشنگتن بخواهد صلح در افغانستان برقرار می‌شود.

گلبدین حکمتیار  رهبر حزب اسلامى افغانستان و یکى از گروه‌هاى مسلح مخالف دولت، آمادگى مشروط خود را براى پیوستن به روند صلح افغانستان اعلام کرد.

حکمتیار گفت: اگر انتخابات در سال ۲۰۱۶ میلادى در افغانستان برگزار و نیروهاى خارجی مستقر در این کشور خارج گردند، وی آماده صلح با دولت کابل می‌باشد.

رهبرحزب اسلامى افزود: زمانی که نیروهاى خارجى افغانستان را ترک کنند، و پس از آن شانس تعیین سرنوشت و حکومت افغانستان به افغان‌ها داده شود، صلح در این کشور برقرار می‌شود.

وی ضمن تأکید بر تفاهم بین افغانى اظهار داشت که افغان‌ها توانایی حل مشکلات خودشان را دارند.

حکمتیار تأکید کرد: اگر حکومت افغانستان و آمریکا بخواهند، صلح در افغانستان برقرار می‌شود اما تمام اختیارات دولت کابل در دست سفارت آمریکا و نیروهاى ناتو است.

سخنگوی حزب اسلامی افغانستان نیز گفته بود که دولت افغانستان صلاحیت گفت‌وگو با مخالفان مسلح دولت را ندارد و در این مورد آمریکا حرف اول و آخر را می‌زند.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح، چندی قبل در مورد روند صلح این کشور گفته بود که در صورت ایجاد اعتماد، حزب اسلامی حکمتیار و طالبان افغان خواستار برگزاری مذاکرات صلح هستند.

پیش از آن نیز برخی رسانه‌های کشور گزارشی را منتشر کرده بودند که گویا حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، هیئتی را به ریاست محمد عظیم آبرومند برای گفت‌وگوهای صلح به کابل فرستاده است.

وی اعلام کرده بود که اگر دولت افغانستان شروط حزب اسلامی را بپذیرد، این حزب با عوامل داعش در افغانستان می‌جنگد.

پس از انتشار این گزارش‌ها، ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری گفته بود که دروازه صلح به روی گروه‌های که سلاح بر زمین بگذارند و شرایط حکومت افغانستان را بپذیرند باز است.

هارون زرغون سخنگوی حزب اسلامی حکمتیار، نیز در واکنش به آن گزارش‌ها گفته بود که حزب اسلامی و یا کمیته سیاسی حزب هیچ هیئتی را که از جانب رهبری این حزب وارد کابل شده باشد، تأیید نمی‌کند، ما خبرهای منتشر شده در این مورد را کاملا رد می‌کنیم و اگر بخواهیم که در این مورد هیئت بفرستیم به شکل رسمی موضع خود را روشن اعلام می‌کنیم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟