چرا نباید به طور همزمان خربزه و عسل بخوریم؟

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78085

خربزه و عسل از جمله مواد غذایی است که یکی بسیار مفید و دیگری تا حدودی منفی توصیف شده است: بسیاری از مردم وقتی کلمه عسل را می شنوند دهانشان آب می افتد و می گویند این یک غذای بهشتی است که هرگز فاسد نمی شود. همین مردم اما وقتی سخن از خربزه به میان می آید بلافاصله می گویند: اگر خوردی پای لرزش بایست!

حال اگر خربزه و عسل را در کنار هم بگذاریم به نظر شما مردم چه واکنشی نشان خواهند داد؟

بسیاری از مردم حتی حاضر نیستند تصور کنند که خربزه و عسل را در کنار هم بگذارند؛ به باور آنها خوردن خربزه و عسل به طور همزمان باعث پیامدهای بسیار بد و حتی مرگ ناگهانی می شود.

این باور که مانند بسیاری از باورهای دیگر در میان مردم از سال ها پیش تاکنون شکل گرفته ریشه در برخی تجربیات ناخوشایند دارند، درست مانند داستانی هایی که در مورد خوردن همزمان ماست و ماهی مطرح شده است.

این باورهای ممکن است تجربی و در مورد خیلی ها صدق کند اما نمی توان آنها را به تمام مردم با هرگونه طبع و مزاج و ذائقه ای تعمیم داد.

با ما همراه شوید تا بدانید اگر خربزه و عسل را به طور همزان خوردید چه اتفاقی می افتد و در این هنگام چه کار باید انجام دهید.

خربزه و عسل

تداخل غذایی و باورهای نادرست

شاید شما هم مانند بسیاری دیگر از جمله آدم هایی باشید که به درمان خانگی اعتقاد زیادی دارند، در این درمان های خانگی اغلب به فرد توصیه می شود که فلان غذا را بخورد یا نوع دیگر را نخورد. در بسیاری موارد این درمان ها از آنجایی که ریشه در یک باور غلط دارند مفید نیستند و ممکن است عوارض جانبی در فرد ایجاد کنند.

خوردن همزمان عسل و خربزه نیز از این قاعده مستثنی نیست، گفته شده اگر فرد خربزه و عسل را به طور همزمان بخورد سلام او به خطر می افتد و حتی ممکن است سبب مرگ او شود.

این درست که تداخل غذایی را به عنوان یک مشکل باید جدی گرفت اما اینکه هر گفته عامیانه ای در این مورد را باور کنیم نیز کار درستی نیست. ممکن است”خوردن گوشت با ماست، خوردن ماهی با ماست، خوردن هندوانه با چای، خوردن آلوچه نارس با ماست و برخی غذاهای دیگر با یکدیگر ناسازگار باشند و برای فرد مشکلاتی ایجاد کنند اما در مضرات استفاده همزمان بسیاری از غذاها با هم نمی توان نظر قطعی داد چرا که بسته به طبیعت و مزاج افراد تأثیرات نیز متفاوت است.

تداخل خربزه با عسل را جدی بگیرید اما نترسید!

اینکه گفته می شود خربزه و عسل را با هم نخورید دلیلش این است که وقتی این دو ماده با هم یکجا می شوند یک ماده سومی شکل می گیرد که بسیار سفت و سخت است و برای معده و روده ها مشکل ایجاد می کند.

وقتی خربزه و عسل با یکدیگر مخلوط می شود، نوعی واکنش شیمیایی اتفاق افتاده ماده ای سفت و سخت تولید می شود که هضم آن برای معده مشکل است. به عبارت دیگر ترکیب خربزه و عسل بسیار دیر هضم می باشد.

خربزه و عسل دردهای نهان را آشکار می کند

از قدیم گفته اند خوردن خربزه دردهای هزار ساله را بیدار می کند، این نکته به خوبی مقصود ما در نخوردن این دو را رفع می کند. مصرف این ماده به طور همزمان مزاج بدن را به هم می ریزد و طبع بدن را از تعادل خارج می سازد. بنابراین اگر بیماری های خاص و قبلی دارید این دو ماده را به طور همزمان نخورید چون بیماری شما عود می کند.

از این گذشته کدام انسان عاقل دو چیز شیرین را با هم خورده است: وقتی عسل و خربزه را مخلوط کنید که مزه هیچ کدام را به درستی حس نمی کنید!

خربزه و عسل روده ها را متورم می کند!

در ارتباط با موضوع تداخل غذاها و مضرات آنها برای بدن اگر به طب سنتی مراجعه کنیم شاید اوضاع خیلی دردناک باشد چراکه در آن هشدارهای جدی در مورد نخوردن خربزه و عسل به طور همزمان به افراد داده شده است.

در طب مدرن اما داستان کمی متفاوت است و توصیه شده از خوردن این دو ماده دوری شود اما هشدار مرگ داده نشده است.

طب سنتی می گوید: مصرف همزمان دو خوراکی با طبع سرد، سبب تولید بلغم و مشکلات گوارشی می‌ شود ونباید سرکه را با برنج، ماست را با ترب و ماهی، گوشت مرغ را با ماست و ماهی، شیر را با گوشت مرغ و ماهی” خورد.

در طب سنتی آمده خوردن آب سرد بلافاصله بعد از نان گرم سبب ایجاد عفونت در بدن می‌شود.

این همه د رحالی است که پزشکی مدرن و آزمایشات متعدد آن بسیاری از گفته های بالا را تأیید نمی کند.

مصرف همزمان خوراکی‌های سرد سبب پیسی می‌شود البته باید گفت هیچ مطالعه بالینی برای تأیید این موضوع انجام نشده است. 

طب سنتی می گوید خوردن خربزه و عسل باعث وردم روده می شود اما اینکه چند درصد مردم پس از خوردن این دو ماده به ورم روده مبتلا شده اند را کسی دقیق نمی داند. اما چون دفع خطر احتمالی عقلا واجب است سعی کنید این دو را را با هم نخورید.

به هر صورت خوردن همزمان خربزه و عسل شاید درد سر ساز باشد اما اگر واقعا انسان ماجرا جویی  هستید یک بار مصرف کنید و بعد اگر فرصتی برای تعریف داشتید، برای دوستان خود داستان را باز گو کنید.

نکته دیگر اینکه خیالتان راحت باشد، عسل را که این روزها اصلا نمی توانید بخورید چون آنقدر گران است که قدرت خرید ندارید. پس نگران نباشید این روزها این خطر عملا رفع شده است و حتی اگر عمدا هم بخواهید این دو را باهم بخورید، نخواهید توانست!