خانواده کارمند اداره فدرال تحقیقات آمریکا از ایران شکایت کرد

  • انتشار: ۲ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 19948

خانواده یک کارمند اطلاعاتی اف بی آی که در جریان مأموریتی از سوی سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) به ایران سفر کرده بود و اکنون مدت‌هاست خبری از او در دست نیست، از دولت ایران شکایت کرد. مقامات آمریکایی مدعی‌اند که او به جزیره کیش در ایران سفر کرده و در آنجا مفقود شده است.

خانواده «رابرت لوینسون» عامل اطلاعاتی آژانس مرکزی اطلاعاتی آمریکا (سیا) که یک دهه است ناپدید شده، با متهم کردن ایران به پنهان کردن اطلاعات مربوط به گم شدن این فرد، از تهران شکایت کرده‌اند.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این شکایت روز سه‌شنبه در دادگاه فدرال واشنگتن ثبت شده است و هدف از آن دریافت مقدار نامشخصی غرامت از ایران با متهم کردن ایران به اطلاع از سرنوشت لوینسون است.

لوینسون کارمند سابق اف‌بی‌آی (اداره فدرال تحقیقات آمریکا) در سال 2007 برای انجام یک مأموریت به سفارش سازمان سیا (آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا) راهی ایران شده بود.

مقامات آمریکایی مدعی‌اند که او به جزیره کیش در جنوب ایران سفر کرده و در آنجا مفقود شده است.

بعد از مفقود شدن لوینسون چند تصویر و یک نوار ویدئویی از وی منتشر شد، در حالی که لباس زندانیان گوانتانامو را بر تن داشت.

مقامات آمریکایی بر اساس صدای پس زمینه ویدئو و شواهد دیگر،‌ می‌گویند این تصاویر در ایران ضبط نشده و احتمالا مربوط به افغانستان یا پاکستان است.

در حالی که آمریکا ابتدا ادعا می‌کرد که لوینسون در یک سفر شخصی و به عنوان گردشگر به ایران سفر کرده، بعدا رسانه‌های آمریکایی تائید کردند که وی به سفارش سیا به ایران آمده بود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در طول رقابت‌های انتخاباتی مدعی اطلاع ایران از سرنوشت لوینسون شده و دولت «باراک اوباما» را به عملکرد ضعیف در این پرونده متهم کرده بود.

نیویورک‌تایمز شکایت این خانواده از ایران را امری «غیرمعمول» توصیف کرده است، چراکه ایران بارها اعلام کرده که از سرنوشت این فرد اطلاعی ندارد و آمریکا نیز هیچ مدرکی دال بر اطلاع ایران از وضعیت لوینسون ارائه نکرده است.

پارسال «جاش ارنست» سخنگوی وقت کاخ سفید در مورد وضعیت لوینسون گفته بود: «همانطور که چند سال هم قبل گفتیم، دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد او دیگر در ایران نیست.»

به گزارش نیویورک‌تایمز، در دادخواست 14 صفحه‌ای خانواده لوینسون علیه دولت ایران هیچ اطلاعات یا مدرکی که نشانی از اطلاع تهران از وضعیت این عامل اطلاعاتی داشته باشد، وجود ندارد. با این حال، وکیل این خانواده مدعی شده است که اف‌بی‌آی «به این جمع‌بندی رسیده» که ایران تلاش کرده است تا طرف مقابل را در مورد سرنوشت لوینسون فریب دهد.

سخنگوی اف‌بی‌آی حاضر به اظهار نظر در مورد این ادعای وکیل خانواده لوینسون نشده است.

مقامات آمریکایی معتقدند که لوینسون اکنون درگذشته، اما خانواده وی باز هم بدون ارائه مدرکی می‌گویند اعتقاد دارند که او هنوز زنده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟