خانواده های فهیم و مسعود و تعدادی دیگر پاسپورت های سیاسی غیر قانونی دریافت کرده اند

  • انتشار: ۸ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 43209

بر اساس یک گزارش تحقیق، صدها جلد پاسپورت سیاسی به شکل غیر قانونی به افرادی سپرده شده که واجد شرایط دریافت این نوع پاسپورت ها نیستند. از جمله افرادی که پاسپورت سیاسی دریافت کرده اند می توان به اعضای خانواده مارشال فهیم، خانواده احمد شاه مسعود و مشاوران دولتی اشاره کرد.

یافته‌های یک گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که وزارت خارجه در جریان سال‌های گذشته صدها جلد پاسپورت سیاسی را به شکل غیر قانونی و به افراد غیر واجد شرایط توزیع کرده است.

روزنامه ۸ صبح گزارش داده که ده‌ها جلد از پاسپورت‌های سیاسی به شکل غیرقانونی در اختیار شماری از خانواده‌های سرشناس کشور قرار گرفته است.

از سویی هم برخی از نمایندگان مجلس مدعی شده که شماری از مقام‌های وزارت خارجه، به نام کارمندان دولت، به دوستان و اقارب شان پاسپورت سیاسی توزیع کرده‌اند.

آمارهای وزارت خارجه نشان می‌دهد که تا اکنون ۴۸۴۰ جلد پاسپورت سیاسی از سوی این وزارت توزیع شده است.

براساس این گزارش، از کارشناس سیاسی گرفته تا پلیس، اعضای خانواده‌ی مارشال محمدقسم فهیم، خانواده‌ی احمدشاه مسعود، خانواده‌ی سلطنتی، مشاوران، کارمندان دولت، مدیران و افراد متفرفه، پاسپورت سیاسی به دست آورده‌اند.

با این هم اسناد نشان می‌دهد که رقم‌ درشتی از پاسپورت‌های سیاسی به نام معینان، کارمندان وزارت خارجه، کارمندان دولت، مشاوران و وزیران بیرون کشیده شده و هیچ مشخص نیست که آیا واقعاً پاسپورت‌های سیاسی در اختیار همین افراد قرار گرفته و یا به نام این افراد پاسپورت سیاسی بیرون کشیده شده است.

به این دلیل که در مورد این ابهام، وزارت خارجه با وجود درخواست مکرر اعضای مجلس نمایند‌گان به آن پاسخ نداده است.

در یک مورد در این گزارش آمده که یکی از سفیران کشور آشپز خود را به نام کارمند وزارت خارجه معرفی کرده و با دریافت پاسپورت برای این فرد از سوی وزارت خارجه، او را به یکی از کشورهای مهم امریکای شمالی برده بود، فردی که در فرجام پا به فرار گذاشت.

در این گزارش آمده است، توزیع پاسپورت سیاسی به افراد غیرمستحق از سوی وزارت خارجه سبب شده که اعتبار پاسپورت سیاسی افغانستان در کشورهای بیرونی آسیب ببیند. اما مسئولان وزارت خارجه در گفت‌وگو با این روزنامه گفته‌اند که پاسپورت‌های خلاف قانون توسط حکم رییس جمهور، رییس اجرایی و وزیر خارجه صادر شده است. این وزارت از جمع‌آوری پاسپورت‌های سیاسی خلاف قانون نیز خبر داده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟