خانما! لطفا در ایامی که پریود هستید، از این کارها بپرهیزید:

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 101557

هر ماه برای زنان به دو قسمت تقسیم می شود؛ نصف ماه حال روحی خوبی دارند و نصف دیگر آن را بی حوصله و بی حال هستند. البته این قضیه در همه به یک شکل نیست و در هر فردی تا فرد دیگر متفاوت است.

با این وجود همه زنان از یک هفته مانده به این دوره تغییراتی را در خود از لحاظ جسمی و روحی حس می کنند.

برای اطلاع بیشتر می توانید به مقاله «با عصبانیت های هنگام پریود چه کنم؟» مراجعه کنید.

کارهای ممنوعه ایام پریود
کارهای ممنوعه ایام پریود

مسلما همه خانم ها و بخش عمده ای از آقایان در مورد موضوع قاعدگی در خانم ها آگاهی های مختصری دارند و اکثرا این موضوع را که که در دوران قاعدگی به دلیل تغییرات هورمونی، بدن خانم ها دچار دگرگونی هایی می شود را نمی دانند.

هر چند که خانم ها می توانند همه کارهایی را که در روزهای عادی انجام می دهند، در دوران پریود هم انجام دهند، اما اگر می خواهند سختی های این دوران کمتر شود و کمتر درد بکشند باید به نکاتی که در این خصوص در ادامه این مطلب آمده است توجه کنند.

نیازهای عاطفی زنان در این چند روز به شدت افزایش پیدا می کند پس خوب است که بخواهید شریک زندگی تان یا یکی از اعضای خانواده یا دوستان در این مدت شما را تنها نگذارند.

 این روزها زمان مناسبی برای تنها بودن نیست. مسلما می دانید که در این روزها به دلیل تغییراتی که در بدن شما ایجاد می شود، هورمون ها در معرض به هم ریختگی قرار می گیرند.

همان طور که گفته شد شما قادر هستید تمام کارهایی را که در روزهای عادی انجام می دهید، در روزهای پریود نیز انجام دهید اما اگر می خواهید روزهای تان با کمترین درد سپری شود باید به نکات مهمی در این خصوص توجه کنید.

این کارها را انجام ندهید

شاید شما ندانید اما در طول این چند روز , سیستم بدن پوسته بیرونی رحم را خارج می کند و این یک عملکرد طبیعی از بدن در این دوره محسوب می شود.

خانم ها در این چند روز به شکل طبیعی از ناراحتی ها و دردهای جسمی، گرفتگی های عضلانی، تحریک پذیری در ناحیه سینه، ناراحتی های عصبی و نفخ های شکمی در رنج هستند.

برای این که دوران قاعدگی خود را به بهترین شکل ممکن سپری کنید و رنج کمتری ببرید به کارهای ممنوعه دوران پریودتان توجه کنید.

کارهای ممنوعه ایام پریود
کارهای ممنوعه ایام پریود

فعالیت های ورزشی

زنان در هنگام پریود بسیار کسل و بی حال هستند و این تا حدودی یک امر طبیعی تلقی می شود.

به محض این که این دوره به پایان برسد، نشاط و جذابیت پیش از پریودتان را مجددا به دست خواهید آورد.

این دوره زمان مناسبی برای ورزش کردن نیست، اگر می خواهید ورزش کنید، این کار را بکنید اما سعی کنید بسیار سبک و آرام این کار را انجام دهید، بهتر است انرژی خود برای پس از این دوران نگاه دارید.

تماشای فیلم

شما اگر در دوران تجرد به سر می برید دیدن فیلم های رمانتیک و عاشقانه، حال و هوای شما را دگرگون خواهد کرد و به احتمال زیاد ازدواج برای تان خوشایند جلوه می کند.

اگر هم ازدواج کرده اید که حتما دچار احساست نقیض خواهید شد و فیل تان یاد هندوستان می کند. همه اینها به این دلیل است که شما ثبات فکری ندارید.

اما اصلا نگران این وضعیت و حالات روحی نباشید چرا که زودگذر است و فقط باید بگذارید که بگذرد. سعی کنید از تماشای فیلم های عاشقانه و رمانتیک پرهیز کنید تا به روال برگردید.

شکلات و سیستم عصبی

ممکن است شنیده باشید که خوردن مقدار زیاد شکلات در این دوران به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید روزهای سخت تان را به آسانی بگذرانید اما پیشنهاد می کنیم به شنیده های تان اعتماد نکنید.

شما مجبور نیستید در این دوران مقدار زیادی شکلات بخورید. شما را از خوردن آن منع نمی کنیم اما زیاده روی در این کار می تواند سیستم عصبی شما را تحت فشار قرار دهد.

جر و بحث

در دوران قاعدگی تان سعی کنید کم‌تر به بحث ها و چالش های اطراف توجه کنید. اگر بر سر یک موضوع با شریک زندگی، دوست یا همکارتان به تفاهم نمی رسید سعی کنید بحث کردن را رها کنید. شما با توجه به تغییرات هورمونی تان، ممکن است بحث را به دعوا بکشانید، پس در این مواقع بگذارید دیگران راه خود را بروند و نظرات شان را بیان کنند.

کارهای ممنوعه ایام پریود
کارهای ممنوعه ایام پریود

فعالیت بیش از اندازه

خانم ها در این چند روز کمی بیشتر از معمول عصبی می شوند و اصلا احساس خوبی ندارند، ممکن است این احساس را به نزدیکان خود هم منتقل کنند.

فعالیت زیاد در این روزها باعث می شود شما فشار بیشتری را تحمل کنید و در نهایت به نارضایتی و اختلال اعصاب در شما منجر خواهد شد. بهتر است فعالیت های خود را محدود کنید تا این دوران موقتی را از سر بگذرانید.

حمام های طولانی

این موضوع قابل درک است که شما در این دوران نسبت به بدن خودتان حس خوبی ندارید، اما زیاده روی در گرفتن دوش و حمام رفتن می تواند به بدن شما آسیب برساند. در این دوران سعی کنید سر و ته حمام تان را در حد یک دوش ۱۰ دقیقه ای هم بیاورید.

فست فود

استفاده از انواع غذاهای فست فودی در این دوران فقط باعث می شود حال شما بدتر شود و همچنین اشتهایتان را بیشتر می کند و ممکن است بعد از خوردن آنها به دنبال خوردنی های دیگر باشید و در نهایت این ریزه خواری ها ممکن است عاقبت خوبی نداشته باشد. پس فست فودی ها را در این دوران فراموش کنید.

دویدن در قاعدگی

دویدن شاید یکی از بدترین فعالیت هایی باشد که شما می توانید در دوران قاعدگی انجام دهید. سعی کنید از دویدن روی تردمیل، روی پله ها، در باشگاه یا پارک و … در دوران قاعدگی اجتناب کنید.

نشستن مداوم

اگر در خانه و در حال تماشای تلویزیون هستید، بهتر است به جای انتخاب حالت نشسته، دراز کشیدن را انتخاب کنید و به حالت استراحت و درازکش فیلم را تماشا کنید. راه رفتن و نشستن بیش از اندازه ممکن است به شما در این دوران فشار زیادی وارد کند.

درون ریزی

خانم ها معمولا برای هر مسئله ای، چه خوب و چه بد، فکر و خیال زیاد می کند و درون ریزی های زیادی را تجربه می نمایند؛ توصیه می کنیم اگر در دوران عادت ماهانه به سر می برید، از فکر کردن به مسائل بپرهیزید و فکرتان را درگیر مسائل آزاردهنده نکنید، ذهن شما هم مانند جسم تان نیاز به استراحت دارد.