خانجان الکوزی: به دلایلی استفاده مفید از عضویت در سازمان تجارت جهانی را به عمل نیامده است

  • انتشار: ۱۰ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16591

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع می گوید به دلیل ضعف در وزارت خانه های تجارت و امور خارجه، افغانستان نتوانسته است از عضویت در سازمان تجارت جهانی استفاده لازم را ببرد.

در حالیکه از عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی یا “WTO” شش ماه می‎گذرد اتاق تجارت و صنایع می‎گوید، افغانستان از عضویت در این سازمان استفاده لازم نکرده‎است.

معان اتاق تجارت و صنایع می‎گوید، به دلیل اقدامات ضعیف وزارت‎های تجارت و امور خارجه، تا هنوز از عضویت در سازمان جهانی تجارت استفاده درست به عمل نیامده است.

خانجان الکوزی معاون این اداره به این باور است که برای استفاده از عضویت در این سازمان در سطح دولت برخی قوانین تصویب و اقداماتی نیز عملی شد، اما به دلیل بی‌توجهی وزارت‎های تجارت و امور خارجه فرصت‎های زیادی را این کشور در این زمینه از دست داده‎است.

الکوزی: وزارت‎های امور خارجه و تجارت کارهای شان بطی است و امتیازات که باید در شش ماه گذشته به دست نیاوردیم.

او افزود: “ما یک سلسله مشکلات تخنیکی هم داریم که ربط می‎گیرد به مسئله استاندارد و سرتیفیکیت در بخش صادرات، همین‎گونه بر اساس پالیسی داشتن یک تیم قوی است که باید در ژنیو داشته باشیم که تا هنوز ایجاد نشده‎است، دولت کار هایش بطی نیست اما وزارت‎های امور خارجه و تجارت کارهای‌شان بطی است و امتیازات که باید در شش ماه گذشته نتوانستیم به دست آوردیم”.

افغانستان حدود یازده سال پیش برای عضویت دایمی در سازمان تجارت جهانی درخواست داده بود که این درخواست در ماه جون سال روان میلادی پذیرفته شد.

با شامل شدن افغانستان در سازمان تجارت جهانی، شمار اعضای این سازمان به ۱۶۴ کشور رسید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟