خاصیت های بی نظیر ترخون

  • انتشار: ۱۴ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 86003

ترخون از جمله گیاهان پرخاصیتی ست که در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله درد دندان و سم زدایی مانند مارگزیدگی از آن استفاده می شود. ترخون در کنار استفاده در پخت و پز به عنوان یک سبزی در طب سنتی و پزشکی نیز کاربرد فراوان دارد. بیشتر ترخون هایی که امروزه در تجارت مورد استفاده قرار می گیرند از برگ های خشک شده گیاه ترخون که در روسیه و فرانسه یافت می شوند به دست می آید. بسیاری معتقدند که ترخون در اصل یک گیاه آلمانی ست و به اشتباه آن را فرانسوی می خوانند.

برای آشنایی با خواص گیاه ترخون با ما در خواندن این مطلب همراه شوید:

ترخون گیاه پر خاصیتی است که در درمان بسیاری از بیماری ها به کار می رود
خواص ترخون

قبل از پرداختن به فواید ترخون بهتر است کمی بیشتر این گیاه بی نظیر را بشناسید:

ترخون از خانواده گل آفتابگردان می باشد که برگ هایی سبز رنگ، باریک و بلندی دارد. این گیاه با گل های زردرنگ در فاصله زمانی بین تیر تا مهر ماه شکوفه می دهد. قدمت این گیاه به پانصد سال قبل از میلاد بر می گردد که اولین نمونه آن در مناطق جنوبی روسیه و سیبری کشف شد.

انواع ترخون

همان طور که گفته شد ترخون گیاهی با قدمت طولانی و خواص مفید متعدد می باشد. امروزه دو نوع از این گیاه در دنیا کشت می شود:

ترخون فرانسوی و روسی ترخون. قابل ذکر است که ترخون در اصل یک گیاه آلمانی ست و به اشتباه نام فرانسوی بر آن گذاشته شده است. ترخون فرانسوی یا همان آلمانی در مقایسه با نوع روسی اش دارای برگ هایی براق تر و تند و تیز تر است. بیشتر ترخون هایی که در دنیای تجارت امروز به سراسر دنیا می رسد از نوع فرانسوی آن به دست می آید.

ترخون خاصیت بی حس کنندگی دارد و برای تسکین دردر دندان مفید است
فواید ترخون

خواص ترخون

گیاه ترخون با سابقه چند ساله قبل از میلاد حاوی مقادیر زیادی کلسیم، آهن و منگنز می باشد. پتاسیم، منزیم و ویتامین های ای و سی هم به وفور در ترخون یافت می شود. چون این گیاه خاصیت بی حس کنندگی دارد، در یونان باستان برای تسکین درد دندان آن را مصرف می کردند.

در قرون وسطی نیز برای درمان مارگزیدگی از این گیاه استفاده می کردند. «کمک به هضم غذا، مسکن ملایم و جلوگیری از بیماری های قلبی و اضافه وزن» از دیگر خواص ترخون می باشد. ترخون همچنین از روزگاران قدیم برای درمان شکم درد و افزایش اشتها مورد استفاده قرار می گرفته است. این گیاه به دلیل خاصیت تنظیم کنندگی قاعدگی در بین زنان طرفداران خاص خود را دارد. اگر ترخون را به صورت دم کرده مصرف کنید می توانید با خستگی خداحافظی کرده از اعصابی آرام لذت خواهید برد. بنابراین افراد بیش فعال که به واسطه فعالیت زیاد خسته می شوند نباید مصرف این گیاه را فراموش کنند.

ترخون و خواص بی نظیرش
خواص ترخون

این گیاه چون تولید صفرا توسط کبد را افزایش می دهد می تواند به هضم و گوارش غذا کمک شایانی کند و سرعت سم زدایی در بدن را افزایش دهد. با ترخون می توانید از شر فشار خون بالا و کرم های روده ای نیز خلاص شوید.

هضم آسانتر مواد غذایی با ترخون

ترخون می تواند شیره های گوارشی در بخش های مختلف دستگاه گوارشی بدن را افزایش دهد و به این ترتیب سبب شود بدن راحت تر مواد غذایی مصرف شده را به مواد مغذی مختلف تجزیه نماید. این گیاه به طور خاصی پروتئین ها و چربی های گوشت که به معده وارد می شود را تجزیه می کند و با تحریک حرکات دودی روده ها به گردش آسان تر غذا در دستگاه گوارشی کمک می کند.  

تناول غذای بیشتر همراه با ترخون

با قرار دادن مقداری ترخون در دهان خود باعث می شوید این گیاه با بذاق دهان شما مخلوط شده ترشح شیره های گوارشی در کل دستگاه گوارشی افزایش یابد. در این حالت در بخش های پایین دستگاه گوارشی شما شیره معده و صفرا ترشح می شود و هضم غذا را تسهیل می سازد. در این صورت اگر غذایی در معده نباشد ترخون اشتهای شما را افزایش می دهد. با مصرف این گیاه همچنین می توانید  از یک گردش خون مفید سود ببرید. ترخون با بهبود گردش خون و از بین بردن مخاط مواد مغذی همچون اکسیژن، آنزیم ها و هورمون ها را در سراسر بدن به گردش در می آورد.  

درمان روماتیسم

ترخون با خاصیت سم زدایی و کمک به گردش خون سبب درمان رماتیسم می شود. رماتیسم یا همان درد مفاصل و آرتریت یا همان التهاب و ورم مفاصل زمانی شکل می گیرد که در اندام هایی مثل دست و پا گردش خون و لنف به صورت نامناسب صورت گیرد یا اینکه مواد سمی مانند اسید اوریک در این اندام ها تجمع نماید. روغن های ترخون باعث گرم شدن نواحی آسیب دیده شده مانع جمع شدن اسید اوریک می گردد و همین طور گردش خون در این مناطق را افزایش می دهد. ترخون با تحریک دفع ادرار و مدفوع به سم زدایی بدن کمک می کند.  

ترخون موثر در رفع بوی بد بدن

گیاه ترخون چون بوی تند و معطر دارد می تواند بوی بد را از بدن شما دور کند و همین طور رشد میکروب های روی پوست بدن را مهار می سازد. این گیاه با تحریک تمام بخش های سیستم متابولیکی بدن می تواند ایمنی بدن را افزایش دهد. از بین بردن کرم های نواری و گرد روده و کرم های قلاب دار که در تمام بخش های بدن نفوذ می کنند و نیز کرم های حشره که روی زخم ها یافت می شود نیز ای دیگر اثرات مفید ترخون است.

به هر صورت علاوه بر ترخون خشک شده در بازار می توانید از روغن های مفید این گیاه که بوسیله تقطیر از برگ ها و گل های این گیاه استخراج می شود نیز بهره ببرید. روغن های ترخون حاوی سینئول، استراگول، اوسیمن و فلاندرن است که همان خواص خود ترخون را دارد؛ مواردی چون افزایش گردش خون، کمک به هضم غذا، درمان رماتیسم، رفع بوی بد بدن، کرم زدا، سم زدا، قاعده آور  محرک همه و همه از بیماری و مشکلاتی ست که با مصرف ترخون ریشه کن می شود. این گیاه که تاریخی دیرینه دارد و از صدها سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار می گرفته یک بسته کامل در بهبود متابولیسم بدن به شمار می رود.