حکم شرعی جلوگیری از بارداری

  • انتشار: ۲۰ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 101203

برای جلوگیری از بارداری، روش های مختلفی وجود دارد ، مراجع نیز نظرات مختلفی در مورد این روش ها دارند، اما اکثرا آن دسته از روش ها که باعث می شود زن یا مرد به صورت دائمی عقیم شوند را جایز نمی دانند.

حکم شرعی جلوگیری از بارداری
حکم شرعی جلوگیری از بارداری

جلوگیری از بارداری

بسیاری از زن و شوهرها برای این که برنامه های مختلفی برای زندگی شان دارند ، ممکن است جلوگیری از بارداری را یکی از اولویت های خود بدانند و برای آن برنامه ریزی کنند.

در این خصوص روش های مختلفی وجود دارد که زوجین می توانند از آنها برای این کار استفاده کنند.

قرص ها و داروهای جلوگیری، بستن لوله در زنان و مردان، استفاده از کاندوم و روش های دیگری برای  جلوگیری وجود دارند که هر کسی بنا بر سلیقه خود از آن ها استفاده می کند.

استفتائات درباره جلوگیری از بارداری

از نظر بیشتر مراجع تقلید جلوگیری از انعقاد نطفه برای مدتی کوتاه و مشخص اشکالی ندارد، به این شرط که به سلامتی زوجین آسیبی نرساند.

به عنوان مثال آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه فرموده اند که برای جلوگیری از انعقاد نطفه استفاده از هر چیزی که ضرری نداشته باشد و باعث بروز نقص در زن و مرد نشود، یعنی قابلیت بچه دار شدن را برای همیشه از آنها نگیرد، جایز است.

مگر این که این کار به نگاه و یا لمس حرام نیازی نداشته باشد. البته در صورت ضرورت این مورد نیز بلامانع می باشد.

بستن لوله در زن و مرد

کسانی که قصد جلوگیری از بارداری دارند ممکن است برای شان سؤال پیش بیاید که بستن لوله های جنسی زن و مرد از نظر شرعی چه حکمی دارد ؟

در این زمینه مراجع تقلید نظرهای مختلفی را پیش روی شما می گذارند.

حکم شرعی جلوگیری از بارداری

آیت الله تبریزی در این زمینه فتوا کرده است که، اگر عقیم کردن ظلم به نفس به شمار بیاید و جنایت محسوب شود به هیچ عنوان جایز نیست.

اما در صورتی که امکان بازگشت وجود داشته باشد به آن شرط که لمس و نگاه حرام در آن دخیل نباشد مشکلی ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی گفته اند، اگر کسانی که در این زمینه خبره هستند تشخیص بدهند که این کار برای کنترل جمعیت نیاز است، استفاده از هر وسیله ای برای جلوگیری از بارداری به شرط آن که موجب نقص نشود عملی جایز است.

پس بستن لوله های زن و مرد اگر غیر قابل بازگشت باشد مجاز نیست و در صورتی که امکان بازگشت آن وجود داشته باشد مشکلی ندارد.

ایشان همچنین در جواب این سؤال که می پرسند، روش های جلوگیری از بارداری که موجب عقیم شدن افراد می شود در جامعه به شکلی عادی رواج پیدا کرده چه حکمی دارد، می فرمایند؛ انجام یک کار حرام دلیلی بر مشروعیت آن نیست.

امام خمینی رحمه الله علیه در این خصوص فرموده اند که جلوگیری از باردار شدن زن در صورتی که به عقیم شدن یا نقص منجر نشود و عضوی از اعضای بدن را دچار اشکال نکند جایز می باشد.

آیت الله خامنه ای در این زمینه می فرمایند، بستن لوله در مرد اگر هدفی عقلانی را در پی دارد و ضرری هم به آن صورت به وی وارد نمی کند، در نفس خود مشکلی ندارد، اما در کل یک امر مذموم شناخته می شوئد.

در پاسخ به این سؤال که برخی می پرسند، اگر کنترل بارداری در زوج لازم باشد اما آنها با روشی غیر از بستن لوله نتوانند جلوگیری کنند آیا این کار جایز است، آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند، اگر باردرای برای مادر، همراه با خطر باشد، این کار مانعی ندارد.

اما در چه شرایطی زن و مرد مجاز هستند لوله های خود را ببندند؟

آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه فرموده اند اگر یکی از زوجین به بیماری های خطرناک و واگیردار مبتلا باشند می توانند لوله های خود را ببندند.

همچنین در صورتی که بارداری برای مادر خطر زیادی داشته باشد و یا خطر قابل ملاحظه ای برای نوزاد داشته باشد نیز بستن لوله در زوجین مجاز می‌ باشد.

در صورتی که بستن لوله در مرد و زن از نظر شرعی جایز باشد، کدام یک از مرد و زن حق تقدم در بستن لوله دارند؟

آیت الله مکارم شیرازی در این خصوص می فرمایند اگر شرایط مساوی باشد بعید نیست که مرد در این کار مقدم باشد.

آیت الله خامنه ای فرموده اند، در صورتی که شروط شرعی رعایت شود حق تقدمی در کار نیست، فقط از لحاظ تفاوت های موقعیتی باید با پزشک مشورت صورت گیرد.

حکم شرعی در دیگر روش های جلوگیری از بارداری

یکی از روش های جلوگیری از بارداری کاشت نوعی کپسول در زیر پوست بازو می باشد، این کار از نظر شرعی چه حکمی دارد؟

آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند، اگر این کار ضرری را متوجه فرد نکند و همسرش رضایت داشته باشد مشکلی ندارد.

آیت الله خامنه ای: در صورت وجود پزشک زن، پزشک مرد این کار را انجام ندهد، مگر در صورت ضرورتی چون عدم وجود پزشک زن و لزوم انجام این عمل برای زن.

در جواب سؤال استفاده از کاندوم برای بارداری، مراجع تقلید اکثرا بر این عقیده اند که این کار فی نفسه اشکالی ندارد.

در خصوص آمپول حاملگی و جلوگیری از بارداری برای مدتی مشخص آیت الله مکارم فرموده اند، اگر ضرر قابل ملاحظه ای نداشته باشد و در صورت رضایت همسر فرد، مشکلی ندارد.

در رابطه با بستن لوله ها با روش لاپاراسکوپی آیت الله مکارم می فرمایند، در صورتی که موجب عقیم شدن فرد بشود مجاز نیست مگر این که ضرورت پزشکی باعث انجام آن شود.

در عمل لاپاراسکوپی بدن بیمار پوشیده است و ابزار عمل وارد شکم بیمار می شود و نیازی به لمس بدن نیست، از این جهت آیت الله مکارم فرموده اند که منعی برای انجام این عمل وجود ندارد.

در مورد این که اگر یک پزشک، مرد یا زنی را عقیم کند باید دیه بپردازد یا خیر ، آیت الله مکارم این چنین فرموده اند که این کار دیه ندارد اما اگر در کاری که انجام شده است فرد قابلیت باروری خود را برای همیشه از دست داده و بازگشت پذیر نیست، شرعا کار وی جایز نیست.