حکم شرعی بازی کلش آف کلنز و خرید و فروش اکانتهای این بازی محبوب

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76634

اگر خوره بازی‌های آنلاین آندرویدی هستید پس می‌بایست با حکم شرعی بازی کلش آو کلنز نیز آشنا شوید.

شماری از بازی‌های آنلاین در طی زمان تأثیرات بدی بر روی کاربران خود می‌گذارند. این مسئله در همه جای جهان امری پذیرفته شده‌است و مقامات مسئول در کشورهای مختلف دربارهٔ عواقب بازی‌های مخرب هشدار می‌دهند و برای دسترسی به آن‌ها قوانین سخت گیرانه خاصی وضع می‌کنند.

این در حالی است که در چند سال گذشته یک بازی آنلاین به نام کلش آو کلنز (Clash of Clans) یا جنگ قبیله‌ها در میان مردم ایران محبوبیت زیادی پیدا کرده‌است. گسترش نفوذ بیش از اندازه این بازی در جامعه ایرانی توجه بسیاری از کارشناسان خصوصاً کارشناسان مسائل دینی را به خود جلب کرده‌است. تقریباً تمامی این کارشناسان نسبت به پیامدهای مخرب این بازی هشدار داده‌اند. به عنوان مثال یک کارشناس مسائل دینی اعلام کرد که ۱۲ نماد شیطان‌پرستی در بازی کلش آو کلنز وجود دارد. به گفته وی «دشمن با استفاده از برنامه‌ها و بازی‌هایی مانند کلش آو کلنز که دارای حدود ۱۲ نماد شیطان‌پرستی است، به دنبال منحرف کردن فرزندان ما در خانه‌ها و در کنار پدرها و مادرها است».

حکم شرعی بازی کلش

البته باید توجه داشت که بازی و سرگرمی در دین مبین اسلام به هیچ وجه حرام نیست بلکه سرگرمی‌های حلال توسط بزرگان دین توصیه هم شده‌است. اما در سال‌های اخیر و با ورود هزاران بازی کامپیوتری و موبایلی به ایران که مقصد بیشتر آن‌ها کشورهای غربی هستند ما شاهد اثرات مخرب این بازی‌ها بر مردم و خصوصاً جوانان بوده‌ایم. در چنین شرایطی مراجع تقلید نیز با توجه به نیاز روز جامعه نسبت به این بازی‌ها واکنش نشان داده و فتاوایی را صادر کرده‌اند. از آن جایی که بازی کلش آو کلنز پرطرفدارترین بازی موبایلی در ایران محسوب می‌شود در این مقاله به بررسی حکم شرعی بازی کلش آو کلنز پرداخته‌ایم.

آیت الله خامنه ای

آیت‌الله خامنه ای در پاسخ به این استفتا که «حکم بازی کلش آو کلنز به صورت آفلاین چیست؟» می‌فرمایند «به‌طور کلی، اگر در این بازی، چه آنلاین و چه به صورت آفلاین، بازنده چیزی را به برنده واگذار می‌کند که ارزش مالی دارد، حکم قمار را دارد و جایز نیست. همچنین خرید و فروش آن مقدار اعتباری که برنده از بازنده به دست آورده‌است، جایز نیست.»

معظم‌له همچنین می‌فرمایند «شایان ذکر است، هر بازی که مستلزم مفسده و گناه است یا خوف آن در میان هست یا همراه با شرط‌بندی باشد، جایز نیست.»

آیت‎الله سید علی سیستانی

از آیت‎‏الله سید علی سیستانی نیز در خصوص بازی‌های کامپیوتری همچون کلش آو کلنز و همچنین خرید و فروش اکانت در این گونه بازی‌ها استفتائاتی شده‌است.

دفتر آیت‎الله سیستانی درباره حکم شرعی بازی کلش و در پاسخ به این سؤال که «آیا بازی کلش آو کلنز حرام است؟ خرید و فروش یک اکانت در این بازی چه حکمی دارد؟» به نقل از ایشان آورده‌اند که «خرید و فروش صحیح نیست، و در مورد اصل بازی مقلّد آقای سیستانی می‌تواند به فقیه دیگر مراجعه نماید چون ایشان در این مسئله اظهار نظر ننموده‌اند.»

ایشان در استفتائی دیگر که می‌گوید «ورق بازی با کامپیوتر چه حکمی دارد؟» پاسخ داده‌اند که «با شرط‌بندی حرام است بلکه بدون آن نیز اگر در عرف محل آلت قماری شمرده شود بنابر احتیاط واجب جایز نیست.»

آیت‎الله سیستانی در جایی دیگر می‌گویند: «به طوری کلی بازی‌های آنلاین که ادامه آن توسط کاربر نیاز به استمرار و پی‌گیری مجدد دارد و اکانت‌های آن فی الجمله مورد معامله قرار می‌گیرد (هر چند فرد قصد خرید و فروش آن را نداشته باشد) اجازه داده نمی‌شود لکن مکلف می‌تواند به مجتهد جامع‌الشرایط دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم مراجعه نماید.»

فتوای آیت‎الله ناصر مکارم شیرازی درباره حکم شرعی بازی کلش

نظر آیت‎الله ناصر مکارم شیرازی دربارهٔ حکم شرعی بازی کلش آو کلنز نیز جالب توجه است. ایشان در پاسخ به این استفتا که «آیا بازی کلش آو کلنز حرام است؟ خرید و فروش اکانت در این بازی و بازی‌های آنلاین چه حکمی دارد؟» می‌گویند: «در صورتی که دارای محتوای فاسدی نباشد به خودی خود اشکال ندارد. اما خرید و فروش اکانت و مراحل این بازی جایز نیست و اکل مال بالباطل می‌باشد، بنابراین نمی‌تواند در آن تصرف نماید. همچنین خرید و فروش اکانت‌های بازی به صورت کلی باطل است و جایز نیست.»

ایشان همچنین در پاسخ به این پرسش که «خرید و فروش اکانت بازی‌های آنلاین که در آن، تنها امتیازاتی در دنیای مجازی به فروش می‌رسد، چه حکمی دارد؟» می‌فرمایند «اکل مال بالباطل بوده و جایز نیست.»

دفتر آیت‎الله مکارم شیرازی نیز در جایی دیگر در رابطه با حکم شرعی بازی کلش آو کلنز اعلام کرده‌است که: «استفاده از بازی‌های رایانه ای مستهجن یا تخریب کننده ذهن که به دستور مسئولان ذی‌ربط ممنوع شده‌است، نادرست و در مورد کلش آو کلنز که ساخته دشمنان اسلام است، همان گونه که قبلاً گفته شده بود، استفاده از این [بازی] ممنوع و حرام است.»

خرید و فروش اکانت کلش

آیت‎الله حسین وحید خراسانی

دفتر آیت‎الله حسین وحید خراسانی نیز در پاسخ به این استفتائات که «آیا بازی کلش آو کلنز از نظر شرعی جایز است؟» «پرداخت مبلغی برای خرید برخی از امکانات مجازی در این بازی به منظور ارتقاء و ادامه آن و یا خرید و فروش این بازی که در هر مرحله دارای قیمتی متفاوت است، جایز است؟» «خرید و فروش یک اکانت در این بازی چه حکمی دارد؟» می‌فرمایند «احتیاطاً بازی نکنید یا در این مسئله به مجتهد دیگری که بعد از معظم‌له از بقیه مجتهدان عالم‌تر است، رجوع نمایید.»

آیت‎الله سید موسی شبیری زنجانی

آیت‎الله سید موسی شبیری زنجانی در پاسخ به این سؤال که «آیا بازی کلش آو کلنز از نظر شرعی جایز است؟» معتقدند «اگر اعتباری که برنده به دست می‌آورد، قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است.»

ایشان در پاسخ به استفتائی دیگر مبنی بر اینکه «پرداخت مبلغی برای خرید برخی از امکانات مجازی در این بازی جهت ارتقاء و ادامه آن و یا خرید و فروش این بازی که در هر مرحله دارای قیمتی متفاوت است، به فرد دیگری جایز است؟» می‌گویند «جایز نیست.»

آیت‎الله سید محمدعلی علوی گرگانی

آیت‎الله علوی گرگانی نیز درباره حکم شرعی بازی کلش آو کلنز و در پاسخ به این استفتاء که «آیا بازی کلش آو کلنز با وجود علائم و علامات شیطان‌پرستی در خود، حرام است؟ حکم بازی کردن آن چیست؟» می‌فرمایند «این بازی اگر موجب ترویج افکار شیطان‌پرستی باشد و یا برای بازی در مراحل بعدی ملزم به پرداخت پول باشید، حرام است».