حکمتیار کمتر از ریاست جمهوری را نمیپذیرد

  • انتشار: ۲۱ عقرب ۱۳۹۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 473

«عارف‎الله پشتون»، رئیس کمیسیون روابط بین‎الملل مجلس سنا گفت: به احتمال زیاد حکمتیار در صورت صلح در دولت وحدت ملی هیچ سمتی را نپذیرد، بلکه وی در تلاش استحکام پایه‎های حزب خود خواهد بود تا در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور مشارکت کند.

به گزارش فارس، این عضو مجل سنای افغانستان اضافه کرد: بهترین راهکار برای حضور «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی در چارچوب مصالحه با دولت استفاده از مهره‎های این حزب است که هم اکنون در درون دولت هستند.

پشتون خاطر نشان کرد: در ادامه گفت: «محمد خان» معاون اول رئیس شورای اجرایی، «قطب‎الدین هلال» کاندیدای ریاست جمهوری و شماری از وزرایی که مربوط به حزب اسلامی هستند باید زمینه حضور حکمتیار در روند صلح را مساعد سازند.

این سناتور افغان افزود: شماری از اعضای ارشد حزب اسلامی که با دولت همکار هستند باید با مشورت با هم طرحی را ایجاد کنند که زمینه‎ساز حضور فعال حکمتیار در قالب دولت وحدت ملی شود.

عارف الله پشتون تصریح کرد: در صورت حضور این رهبر جهادی افغان، حجم ناامنی‎ها کاهش یافته و سبب بهبود امنیت در افغانستان شده و از سوی دیگر نیروهای افغان نیز قوی‎تر از گذشته خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حزب اسلامی هم‎اکنون در حالت انحلال است، گفت: یکی از دلایلی که حکمتیار می‎خواهد با دولت صلح کند جمع‎آوری افراد پر نفوذ این حزب است که هم‎اکنون از آن فاصله گرفته‎اند.

این سناتور افغان تأکید کرد: در صورتی که حزب اسلامی از هم بپاشد و مهره‎های اصلی آن که در درون دولت است از این حزب دور شوند بدون شک مخالفت رهبر این حزب کارساز نخواهد بود به همین دلیل رهبری حزب اسلامی می‎خواهد دوباره وارد ساختار دولت شود.

وی افزود: از آغاز زمامداری کرزی در سال گذشته ده‎ها وزیر از حزب اسلامی برگزیده شده و هم‎اکنون نیز شماری از وزرا از همین حزب می باشند که خود گویای اقتدار و میزان تأثیرگذاری اعضای حزب اسلامی است.

بحث حضور حکمتیار در قالب دولت و مصالحه وی با نظام جدید سیاسی این کشور تبدیل به بحث اصلی رسانه‎های افغانستان شده است.
افراد نزدیک به حکمتیار اعلام کرده اند: برخی از افراد از جانب حزب اسلامی برگزیده شده اند تا روند مذاکرات مصالحه با دولت را آغاز کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟