حکمتیار در پی براندازی حکومت وحدت ملی است

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 22984

برخی از ناظران باور دارند که حکمتیار با استفاده ابزاری از قرارداد صلح بدنبال جاه‌طلبی‌ دیرینه سیاسی خود است و با شعار ائتلاف پشتون‌ها برای براندازی حکومت وحدت ملی تلاش می‌کند.

به گزارش واشنگتن پست، ماه گذشته، حکمتیار پس از 16 سال درگیری مسلحانه و بخشیده شدن جنایات‌های جنگی منصوب به وی وارد کابل شد و انتظار می‌رفت که نمونه‌ای برای صلح در افغانستان باشد تا طالبان نیز به این روند بپیوندند.

پس از حضور رهبر حزب اسلامی در کابل، وی آشکارا به رئیس‌جمهور افغانستان توهین کرد و از تعهد برای خلع سلاح چند هزار فرد مسلح وابسته به حزبش سر باز زد.

به نظر می‌رسد رفتار حکمتیار، مقامات کابل را به فکر فرو برده که آیا دعوت از او اشتباه بزرگی بوده است؟

حکمتیار که زمانی از افراد مهم در مبارزه با شوروی سابق محسوب می‌شد، در جریان درگیری‌های داخلی افغانستان به دلیل رفتار ظالمانه با اسیران و بمباران کابل و تبدیل این شهر به خرابه‌، به شخصیتی منفور و بدنام تبدیل شد.

وی پس از رفع تحریم‌های سازمان ملل به کابل بازگشت اما پس از ورود به پایتخت افغانستان، حکمتیار هیچ اشاره‌ای به گذشته نکرد چه برسد که عذرخواهی کند.

رهبر حزب اسلامی به جز برادر خواندن طالبان و اشاره به اینکه آنها هدف مشترکی  برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان دارند، به ندرت درباره آنها اظهارنظری کرده است. البته طالبان پاییز سال گذشته صلح حکمتیار با اشرف غنی را خیانت دانسته بودند.

پس از سخنرانی‌ها در افغانستان، حکمتیار دیدارهای خصوصی بسیاری با طرفداران، فرماندهان نیروهای مخالف، حریفان سیاسی و رهبران قومی از پشتون‌ها داشته است.

محل اقامت و امکانات رهبر حزب اسلامی که با هزینه حکومت افغانستان فراهم شده است، توسط نیروهای امنیتی حکمتیار حفاظت می‌شود و دیوارهای بلند آن نیز  با پوسترهای بزرگ از وی پوشانده شده است.

خوشبینانه‌ترین تحلیل از رفتار حکمتیار پس از ورود به افغانستان این است که وی از مواضع سخت و ضد غربی خود برای تحت تاثیر قرار دادن طالبان استفاده می‌کند.

طالبان بطور مداوم در حال پیشروی در میدان جنگ هستند و تمایلی نیز برای از سرگیری دوباره گفت‌وگوهای صلح نشان نمی‌دهند. حکمتیار اعلام کرده که در پی ایجاد روابط در جامعه افغانستان از نفوذ خود برای پایان دادن به بحران در این کشور استفاده خواهد کرد.

طالبان حکمتیار را به عنوان حریف مسلح و نه نمونه صلح می‌بینند. آنها نگرانند که حکمتیار از آزادی خود از طریق انتخابات و یا راه‌های دیگر، برای کسب قدرت استفاده کند.

پس از بازگشت حکمتیار پوسترهای متعددش در پایتخت افغانستان دیده می‌شود و گزارش‌هایی نیز وجود دارد که سیاستمداران ثروتمند پشتون به وی پیشنهاد نیروی بیشتر، تسلیحات و پول بیشتر داده‌اند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟