حکمتیار: تظاهراتی را در آن بوی خون و فتنه می دهد را محکوم می کنیم

  • انتشار: ۱۸ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 24142

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی تظاهرات مسالمت آمیز را حق هر شهروند افغانستان خواند؛ ولی گفت: “تظاهراتی که از آن بوی خون و فتنه می‌آید را محکوم می‌کنیم.”

آقای حکمتیار در نشست خبری امروز (پنجشنبه، ۱۸ جوزا) در کابل گفت که معترضان در کابل با برپایی خیمه ها و مسدود کردن راه ها باعث اذیت مردم شده است.

او در واکنش به خواست تغییر نظام که از سوی اعتراض‌کنندگان اخیر در کابل و سایر ولایت‌های کشور مطرح شده است، گفت: “تغییر نظام کنونی باید به توافق همه باشد نه یک جانبه.”

آقای حکمتیار همچنین گفت: ” کسی که به گونه‌ی نادرست می‌خواهد حکومت را تغییر بدهد با آنان موافق نیستیم و نمی‌گذاریم که چنین کار شود.”

رهبر حزب اسلامی خطاب به اعتراض‌کنندگان گفت که بدیل شما برای تغییر نظام چیست و از آنان پرسید که “آیا توانایی تامین امنیت یک ساحه را در خود می‌بنیدد؟”

او با اشاره به برپایی خیمه‌ها از سوی اعتراض کنندگان در کابل، گفت: “هیچ کس حق ندارد که راه را مسدود و مردم را اذیت کند.”

آقای حکمتیار از نظام کنونی حمایت کرد و گفت که آن را “منحیث یک واقعیت” قبول دارد.

او باری دیگر تاکید کرد که صلح می‌خواهد و دست برادری به تمام طرف‌های درگیر دراز می‌کند و گفت که کسانی که صلح می‌خواهند باید “حق و عدالت” را احترام کنند.

آقای حکمتیار یادآور شد که تغییر باید به رای تمام مردم باشد نه از راه زور و ثابت شده در صورت از راه زور به ارگ‌ رسیدن، تظاهرات مسلحانه، کودتا و خشونت جنگ کنونی هم آغاز شده بود و تا حالا پیش آمده و این تجربه نباید بار دیگر تکرار گردد؛ چون باید همه بدانیم که زمان گرفتن ارگ و بر افغان ها حکومت‌کردن گذشته و هیچ‌کس نمی‌تواند به زور خود و سلاح بیگانه بر مردم افغانستان حکومت کند.

او به خبرنگاران گفت:”کسانی که به گونۀ یکجانبه و یکطرفه تلاش کردند ارگ را تصرف کنند و در نظام تغییر بیاورند، یکی را از میان بردارند و دیگری را بیاورند، دیدیم که تلاش‌های شان نتیجۀ خونین داشت. جنگ از همین جا آغاز شد. عامل دوام جنگ تا امروز همین بوده.”

این در حالی‌ست که حزب جمعیت اسلامی چند روز پیش با اعلام خواسته‌هایش از حکومت، تاکید کرد که باید حکومت هرچه زود توافق‌نامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی در زمینۀ تغییر نظام را عملی کند.

همچنان این حزب از حکومت خواست تا سران نهادهای امنیتی و به گونۀ خاص، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهور را برکنار کند.

گلبدین حکمتیار، همچنین گفته است که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده‌ از یک نامزد “مناسب” حمایت می‌کند که مورد نظر کشورهای منطقه نیز باشد.

به گفته‌ی او نظام انتخاباتی کشور باید تبدیل شود تا نیاز به آن نباشد که انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری با مصرف‌های جداگانه و در زمان متفاوت برگزار شود؛ بلکه باید در یک روز همه‌‌ی گونه‌ی انتخابات با یک مصرف برگزار شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟