حکمتیار، چهره هزار چهره

  • انتشار: ۱۴ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 107917

گلبدین حکمتیار واقعاً آدم مرموز، پیچیده و بلکه هزار چهره است. نه دوستی‌اش معلوم و نه دشمنی‌اش آشکار است. وی چنان در دورویی نقش ماهرانه‌ای بازی می‌کند که اگر شناختی از گذشته‌اش وجود نداشته باشد، آدم‌ها را زود فریب می‌دهد.

نشریه و پایگاه خبری «شهادت» که مستقیم تحت نظر حکمتیار مدیریت می‌شود نیز از مدیر خود رنگ پذیرفته و دقیقاً نقش حنجره مکتوب حکمتیار را بازی می‌کند. سه روز پیش که زلمی خلیل‌زاد به کابل آمد و با شماری از سیاستمداران و مقامات افغانستان مثل غنی، عبدالله و کرزی، دیدار کرد، واکنش شدید حکمتیار را برانگیخت زیرا خلیل‌زاد در روز اول با وی ملاقات نکرد.

پایگاه شهادت در واکنش به بی‌توجهی خلیل‌زاد به حکمتیار، یادداشت تندی نوشت که در آن از خلیل‌زاد به عنوان تروریست آمریکایی، جیره‌خوار صلیبیون، قسی، بی‌رحم، خون‌خوار و آدم‌کُش یاد شده است. در بخش دیگری این یادداشت با اشاره به ناکامی پروسه صلح آمده است: “هر پروژه صلح که یکی از جهات ذیدخل در آن، آمریکا باشد، این پروژه ناکام است.” در ادامه این مطلب، از مردم افغانستان خواسته شده است که با هر وسیله‌ای شده، آمریکایی‌ها را به قتل برسانند.

دو روز پس از انتشار این یادداشت، دیروز سیزدهم حوت یادداشت دیگری در پایگاه خبری شهادت منتشر شد که ضمن استقبال از سفر خلیل‌زاد به کابل، نسبت به پروسه صلح اظهار امیدواری شده است. در بخشی از این یادداشت که با تصویر دیدار خلیل‌زاد و حکمتیار منتشر شده، آمده است: “احتمالاً مذاکرات صلح پس از رایزنی‌های خلیل‌زاد، از بُن‌بست خارج شود.” بعد اضافه شده است که “امید خود را نباید از دست بدهیم زیرا امروز و فردا، صلح آمدنی است.”

خوانندگان عزیز حتماً متوجه متناقض‌گویی حزب اسلامی شده‌اند. علت این تناقض‌گویی هم حول محور ملاقات نکردن و ملاقات کردن خلیل‌زاد با حکمتیار، می‌چرخد. روز اول که خلیل‌زاد با حکمتیار دیدار نکرد، پروسه صلح از دیدگاه حزب اسلامی و رهبرش، ناکام و خلیل‌زاد هم خونخوار بود اما روز دوم که ملاقات خلیل‌زاد و حکمتیار انجام شد، از خلیل‌زاد به عنوان عامل شکست بُن‌بست پروسه صلح یاد شده است.

سخن پایانی این که حزب اسلامی و حکمتیار، فقط طی دور روز چنین چرخشی در قبال مسائل افغانستان داشته‌اند، حال تصور کنید که این حزب و رهبرش در چهار دهه گذشته، چقدر باید رنگ تغییر داده باشند و موضع عوض کرده باشند؟ فقط خدا می‌داند. لینک هر دو مطلب حزب اسلامی را یکی زیر دیگری در اولین کامنت یادداشت حاضر می‌گذارم.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟