حمله شدید مجلس به اظهارات «کابلوف»

  • انتشار: ۶ جدی ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 11893
پارلمان

به دنبال اظهارات اخیر ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان دربارۀ رابطۀ این کشور با طالبان، نمایندگان مجلس در جلسه دیروز آن را غیرقابل تحمل خوانده و ‌سکوت وزارت خارجه در این زمینه را ‌نکوهش کردند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جامعه باز، ضمیر کابلوف هفتۀ گذشته به خبرگزاری انترفکس گفته بود که کشورش برای مبارزه با گروه داعش، با طالبان منافع مشترک دارد. او گفته بود که روسیه با گروه طالبان تماس برقرار کرده و مصروف تبادل اطلاعات با این گروه است.

شماری از نمایند‌‌گان مجلس افغانستان دیروز (شنبه، ۵ جدی) گفته‌اند که این اظهارات کابلوف مداخله آشکار او در امور داخلی افغانستان است. نمایندگان مجلس گفته‌اند که افغانستان به میدان جنگ قدرت‌های بزرگ تبدیل شده و دیگر توان تحمل این جنگ را ندارد. آن‌ها از حکومت افغانستان می‌خواهند که در این‌باره جدی باشد و دست‌های بیگانه‌ها را از افغانستان کوتاه کند.

عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان، سکوت وزارت خارجۀ افغانستان در قبال اظهارات نمایندۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان را پرسش‌برانگیز می‌داند. او به کمیسیون‌های مربوط مجلس وظیفه سپرد تا دلیل این سکوت را از مقام‌های وزارت خارجه جویا شوند.

با وجود سکوت وزارت خارجه دربارۀ اظهارات کابلوف، وزارت دفاع افغانستان روابط روسیه با طالبان را غیرقابل قبول خوانده است.

به گزارش رسانه‌ها، گسترش فعالیت گروه داعش در افغانستان، به‌ویژه در شمال کشور، نگرانی‌های روسیه و کشورهای هم‌سود را برانگیخته است. روسیه اخیراً پایگاه و حضور نظامی‌اش را در تاجیکستان و در نزدیکی مرزهای افغانستان تقویت کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟