حمله به هتل اینترکنتیننتال از زاویه دیگر/ کانتیننتال، قطعه‌ای از میدان جنگ نیابتی

  • انتشار: ۴ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 36044

بر اساس اعلام دولت افغانستان، در بین 14 تن از اتباع خارجی که شنبه‌شب در هتل اینترکنتیننتال کشته شدند، 9 تن آنان اکراینی هستند. این افراد، کارمندان و خدمه شرکت هواپیمایی «کام.ایر» بوده‌اند.

حمله سه شب پیش به این هتل، ابعاد پیچیده داخلی و خارجی مبتنی بر داده‌های اطلاعاتی دارد. سازمان‌دهندگان حمله به اینترکانتیننتال، از جزئیات داخل هتل اطلاع داشته‌اند. در بیانیه رسمی طالبان به این موضوع اشاره شده است. طبق این بیانیه، طالبان قصد داشتند که پنجشنبه‌شب این عملیات را انجام دهند اما بنا به دلایلی، آن را دو شب به تأخیر انداختند. طراحان حمله می‌دانستند که داخل هتل، چه کسانی حضور دارند. آنان اطلاع داشتند که بیشتر میهمانان خارجی این هتل، شهروندان اکراین هستند.

شواهد موجود و اظهارات شاهدان عینی نشان می‌دهد که مهاجمان قصد کشتن خارجی‌ها را داشته‌اند. دیروز دولت غرب‌گرای اکراین از بابت کشته شدن شهروندانش واکنش شدیدی نشان داد و خواستار بررسی همه‌جانبه این حادثه شد. «پاولو کلیمکین»، وزیر خارجه اوکراین در صفحه توییترش نوشت که “با نهادهای مجری قانون در افغانستان از نزدیک کار می‌کند تا مشخص شود که این حمله تروریستی تحت چه شرایطی صورت گرفته است.” وی همچنین دیروز عصر در یک نشست خبری، ضمن اظهار نگرانی از وضعیت موجود در افغانستان، کشته شدن هفت از شهروندان اکراین را در حادثه کابل تائید کرد.

به رغم آن که همکاران اکراینی شرکت کام.ایر، در بخش خدمات ملکی و غیرنظامی در افغانستان فعالیت می‌کردند اما واکنش شدید و حساس شدن «کی‌ایف» به این حادثه، نشان می‌دهد که آنان بی‌ارتباط با دولت اکراین نبوده‌اند. بدون تردید، افزایش روزافزون فعالیت‌های اکراین در افغانستان باعث نگرانی روسیه شده است زیرا روابط مسکو و کی‌ایف از سه سال بدین‌سو در بدترین حالت و ارتباط روسیه و طالبان از یک طرف و روابط اسلام‌آباد و مسکو از سوی دیگر، در بهترین وضعیت قرار دارد.

حمله به شهروندان اکراین در افغانستان نیز می‌تواند هشدار مستقیم به کی‌ایف متحد غرب باشد تا حوزه فعالیت خود را در افغانستان محدود کند. جالب است بدانید که حمله شنبه‌شب به اتباع اکراین، هم‌زمان با تصمیم کی‌ایف برای افزایش نیرو در افغانستان، صورت گرفته است. نماینده نظامی اکراین در سازمان ناتو، اخیراً اعلام کرد که کشورش قصد دارد نزدیک به 100 نظامی دیگر به افغانستان اعزام کند.

سخن پایانی این که طراحان حمله به هتل اینترکنتیننتال، مقاصد متعددی داشته‌اند که یکی از اهداف مهم آن، محدود کردن فعالیت‌های اکراین در افغانستان بوده است. به نظر نگارنده، هتل اینترکانتیننتال سه شب پیش به قطعه‌ای از میدان جنگ نیابتی مسکو و کی‌ایف، تبدیل شده بود که هیزم آن طالبان، طراح آن پاکستان و داده‌های اطلاعاتی آن از مسکو بود.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟