حملات پهپادی ایالات متحده در پاکستان

  • انتشار: ۷ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25895

این پهپادها که زیر نظر سازمان اطلاعات ایالات متحده، CIA، کنترل می شوند تبدیل به یکی از پرونده های جنجالی میان دولت پاکستان و ایالات متحده شده اند.

پهپادهای آمریکایی همواره بدون مجوز اسلام آباد به پرواز درآمده اند و به شکل خودسرانه اهدافی را مورد اصابت موشک های مرگبار خود قرار می دهند. این حملات بیشتر در مناطق قبایلی پاکستان درجای که به منطقه پشتونشستان پاکستان معروف است صورت می گیرند. دولت پاکستان همواره نسبت به عملیات های صورت گرفته در خاک پاکستان معترض بوده است و آن را نقض حاکمیت ملی این کشور توسط واشنگتن می داند ولی از سویی واشنگتن با موفق خواندن عملیات نظامی این پهپادها در مقابل با تروریسم سازمان یافته، توقف آنان را رد می کند.

ایالات متحده ادعا می کند که از سال 2004 تاکنون بیش از 350 عملیات نظامی توسط این پهپادها صورت گرفته است که بیش از 3300 کشته برجای گذاشته است. یعنی در هر عملیات پهپادی حدود 9 نفر کشته شده اند. تعداد آمار کشته های غیرنظامی توسط این پهپادها عددی میان 472 تا 885 است و این یعنی حدود 14 الی 27 درصد کشته ای این پهپادها را غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان تشکیل می دهند.

با این وجود، نشریه آمریکایی آتلانتیک در مارس 2016 اعلام کرد که مطابق اسناد موجود 90 درصد کشته های حملات پهپادی ایالات متحده در پاکستان و افغانستان در خلال سال های 2012 و 2013 غیرنظامیان بوده اند. همچنین روزنامه هافینگتون پست در ژانویه 2017 و در گزارشی به قلم ماریانا فانگ، دبیر سیاسی خود در واشینگتن، گزارش داد که حدود 90 درصد کشته های حملات پهپادی ایالات متحده در افغانستان و پاکستان غیرنظامیان هستند.

ناگفته نماند که در این حملات علاوه بر کشته های غیرنظامی بیش از 1300 غیرنظامی نیز دچار آسیب های شدید که اغلب منجر به نقص عضو می شود نیز شده اند که این خود از عمق بیشتر فاجعه حملات پهپادی آمریکایی خبر می دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟