حملات هوایی آمریکا در افغانستان 3 برابر شده است

  • انتشار: ۹ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 23464

امنیت ناکافی در افغانستان سبب شده که نیروی هوایی آمریکا حملات خود را به نیروهای شورشی در نقاط مختلف کشور را افزایش دهد و این عملیات هوایی شمار قربانیان غیرنظامی و آوارگی در داخل را به شدت بالا برده است.

ویلیام سالوین، سخنگوی ارتش آمریکا در کابل به خبرنگار خبرگزاری آلمان اعلام کرد که از جنوری تا پایان  آوریل ۲۰۱۷، در مجموع ۸۹۸ حمله هوایی به مواضع طالبان و گروه تروریستی داعش انجام شده است.

ویلیام سالوین توضیح داد که در همین مدت زمانی در سال گذشته میلادی کمتر از ۳۰۰ حمله هوایی به مواضع شورشیان در افغانستان انجام شده بود.

در جدیدترین آمار منتشر شده از سوی نیروی هوایی آمریکا آمده که خلبانان این کشور در افغانستان تا پایان  آپریل سال جاری میلادی، ۹۱۷ بار به  مواضع دشمن شلیک کرده‌اند. نیروی هوایی آمریکا شمار شلیک‌ها در کل سال ۲۰۱۶ را۱۳۰۰ بار اعلام کرده بود.

به دستور باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در جون ۲۰۱۶، توان نیروهای مسلح آمریکا برای حملات هوایی افزایش یافت. افزایش اختیارات برای حملات هوایی ارتش آمریکا در افغانستان به این علت بود که طالبان همواره به پیشروی خود ادامه می‌داد و ارتش افغانستان نیز در مبارزه با افراط گرایان در بیشتر موردها شانس رویارویی نداشت. در چنین شرایطی بهترین راه حل برای تاراندن طالبان استفاده از نیروی هوایی بود.

هم‌زمان با افزایش حملات هوایی آمریکا به مواضع طالبان و داعش، شمار قربانیان غیرنظامی نیز افزایش یافته است. سازمان ملل متحد اعلام کرده که در چهارماه نخست سال جاری میلادی ۷۲ غیرنظامی در پی حملات هوایی کشته و ۷۶ نفر نیز زخمی شده‌اند.

این تعداد قربانی پنج برابر رقم کشته شدگان در همین محدوده زمانی در سال گذشته میلادی است. البته سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۶ نیز اعلام کرده بود که شمار قربانیان حملات هوایی افزایش فراوانی یافته است.

سازمان کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد آماری از شرایط مهاجرانی منتشر کرده که به خاطر جنگ در افغانستان آواره شده‌اند. در گزارش این سازمان شمار این آوارگان که به خاطر درگیری میان طالبان با نیروهای دولتی از روستاهای خود آواره شده‌اند، از آغاز سال ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۱۰۳ هزار تن بوده است.

در گزارش سازمان کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد همچنین آمده است که در ۲۹ ولایت از مجموع ۳۴ ولایات افغانستان، کوچ اجباری از محل زندگی افراد دیده شده است. ۴۲ درصد این جابه‌جایی‌های اجباری از شمال افغانستان گزارش شده‌اند؛ مناطقی که در گذشته امن‌تر بود و نظامیان دولت آلمان آنجا مستقر بودند.

شمار اخراج‌های اجباری در جنوب افغانستان که مرکز شورشیان در این کشور است، تنها ۳۲ درصد گزارش شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟