حمایت کامل سندرز از بایدن و اثرات آن روی افغانستان

  • انتشار: ۲۷ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 83400

برنی ساندرز حمایت خود را از کاندیداتوری جوبایدن با صراحت اعلام نمود. وی از هواداران خود، از دموکرات ها و حتا از برخی افرادی که به جمهوریخواهان رای داده اند دعوت نمود که برای پیروزی بایدن علیه ترامپ ” خطرناکترین رئیس جمهور تاریخ امریکا” رای بدهند.

این حمایت روشن و قاطع ۷ ماه قبل از رای گیری شانس بایدن را در میان رای دهندگان چپ، بویژه جوانان، سیاه پوستان و لاتینی ها افزایش خواهد داد.

اشرف غنی و داکتر عبدالله اگر به منافع کشور و مردم میاندیشند باید هرچه زودتر به یک توافقنامه سیاسی تعادل قدرت برسند تا مذاکرات با طالبان را پیش ببرند. اگر چنین چیزی صورت نگیرد، در صورت انتخاب دوباره ترامپ وی از غنی و عبدالله انتقام سختی خواهد گرفت که تحمل آن برای مردم سختر خواهد بود.

ولی اگر بایدن انتخاب شود وی اصلآ به یک افغانستان واحد اعتقاد ندارد و میداند که اختلافات کنونی و جنگ طالبان محصول مناسبات قومی قدرت است و کار بجایی رسیده که پشتونها دیگر نمیتوانند به آسانی قدرت انحصاری خود را عملی کنند و دیگر اقوام به این آگاهی رسیده اند که دیگه این قدرت انحصاری را تحمل نکنند.

از این جهت جوبایدن قبلآ تقسیم وحتی تجزیه افغانستان را پیشگویی نموده. با انتخاب بایدن امریکا به سرعت از تعهدات کنونی خود خواهد کاست.

دکتر کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟