حمایت علی عبدالله صالح از انصارالله یمن

  • انتشار: ۲۱ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 5225

خبرگزاری اطلس ـ علی عبدالله صالح رئیس جمهور پرنفوذ پیشین یمن رسما از انصارالله در برابر تهاجم سعودی ها حمایت کرد.
به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از منابع خبری، علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن که در سال 2011 و پس از اعتراض های گسترده مردمی از کار برکنار شده بود رسما به حمایت از جنبش انصارالله پرداخت. عبدالله صالح در سخنانی دلیل این رویکرد را مورد هجوم واقع شدن کشورش توسط بیگانه (عربستان سعودی) دانست.

اگرچه رسانه های منطقه در طول ماه های گذشته از همکاری پنهان نیروهای وابسته به صالح با انقلابیون یمن خبر می دادند اما شخص صالح روز گذشته و برای نخستین بار اتحاد و همبستگی خود را با جنبش انصارالله یمن اعلام کرد.

صالح در سخنرانی روز گذشته اش برای مردم یمن که از شبکه تلویزیونی یمنی پخش می شد گفت :« من پیشتر از متحدان انصارالله نبودم اما امروز اعلام می کنم مردم یمن هم پیمان هر کسی هستند که از منافع ملی این کشور در برابر تجاوز سعودی محافظت کند.» وی همچنین از همه مردم یمن خواست از کشورشان در برابر این تجاوز دفاع کنند.

حمایت عبدالله صالح از جنبش انصارالله از آن روی اهمیت دارد که وی به دلیل سه دهه حکمرانی در یمن نفوذ بسیار بالایی بر نیروهای امنیتی و نظامی این کشور داشته و پیوستن رسمی او به جنبش وزن انقلابیون را در برابر هواداران رئیس جمهور فراری یمن به شدت خواهد داد.

نیروهای انصارالله که عمده آن ها را گروه حوثی ها تشکیل می دهند در طول دهه اول قرن بیست و یکم بارها به مخالفت با دولت عبدالله صالح می پرداختند تا آن جا که منجر به وقوع چندین جنگ میان طرفین گردید. حسین الحوثی برادر عبدالملک الحوثی رهبر کنونی انصارالله که پیشتر رهبری این جنبش را بر عهده  داشت توسط نیروهای عبدالله صالح در جنگ های ذکر شده به قتل رسید. عبدالله صالح در مقطع زمانی فوق بسانی متحدینی برای عربستان سال ها به مقابله و سرکوب شیعیان حوثی می پرداخت.

حملات مداوم جنگنده های سعودی در طول هفته های اخیر زمینه تقویت مناسبات بیش از پیش جریان های یمنی را برای مقابله با تهاجم خارجی در پی داشته است امری که میزان موفقیت عربستان در پیشبرد سیاست هایش را بیش از هر زمانی کاهش خواهد داد.

ارتباط وسیع عبدالله صالح با بسیاری از قبائل یمنی ضمن ارتقای موقعیت انقلابیون عملا اتهام سیاست جنگ فرقه ای را که مدام از سوی سعودی ها مطرح می شود را خنثی خواهد کرد. به دلیل نقش پر رنگ شیعیان حوثی در جریان انصارالله این جریان مدام از سوی عربستان سعودی و ایالات متحده به جریانی شیعی و تحت نفوذ ایران متهم شده است. پیوستن اشخاص و جریان هایی نظیر صالح که سنی شافعی می باشند توطئه فرقه گرایی منتسب شده به انصارالله را خنثی خواهد کرد.

سخنان روز گذشته صالح پس از آن صورت گرفت که منابعی در حزب رئیس جمهور سابق یمن گفتند که منزل علی عبدالله صالح در صنعا پایتخت این کشور، بامداد یکشنبه ۱۰ مه مورد هدف حملات هوایی نیروهای ائتلاف عربی قرار گرفت. ساکنان محلی اظهار داشتند که سه انفجار قوی و سپس دود غلیظ در منطقه ای که منزل صالح در آن قرار دارد، مشاهده شده است.

ناظران منطقه در رابطه با تحلیل چرایی اتخاذ مواضع کنونی از سوی صالح دلایل متعددی دیگری را نیز ذکر می کنند. به باور برخی صاحب نظران صالح با درک موقعیت بالای جریان انصارالله عملا در پی پیوند با این گروه برآمده تا شانس ارتقای موقعیت خود و فرزندانش را در آینده یمن تضمین نماید. برخی دیگر نیز دلیل اقدام صالح را انتقام وی از گروه ها، سازمان ها و کشورهایی می داند که در سال 2011 با عدم حمایت از او موجبات سقوطش را فراهم نمودند.

با این حال و فارغ از تحلیل های صورت پذیرفته، اتفاق نظر بیش از پیش میان جریان های یمنی جهت ایستادگی در برابر تهاجم سعودی، موضع ائتلاف عربی و هم پیمانانش را جهت کسب مقاصد از پیش تعیین شده شان را بیش از پیش تضعیف خواهد کرد. نفوذ گسترده و ثروت عظیم صالح می تواند در موقعیت کنونی یاری گر انقلابیون یمنی باشد. علی عبدالله صالح با داشتن 60 میلیارد دلار و هزاران نیروی نظامی ثروتمندترین شخص یمن محسوب می شود.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟