حمایت دومدار استرالیا از افغانستان

  • انتشار: ۱۷ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 20486

نخست وزیر استرالیا در سفر ‘محمد اشرف غنی‘ رئیس جمهور به کانبرا وعده داد از افغانستان حمایت می کند و بحث بازگشت اجباری پناهجویان افغان به کشورشان مسکوت ماند.

به گزارش ایرنا، ‘ماکلوم ترنبول’ نخست وزیر استرالیا روز چهارشنبه به رئیس جمهور وعده داد از نظر اقتصاد و امنیت طولانی مدت این کشور آسیایی را مورد حمایت قرار دهد.

به نوشته روز پنجشنبه شبکه های خبری استرالیا، دو طرف در این سفر یادداشت تفاهمی در خصوص کمک 320 میلیون دالری استرالیا که اکتبر سال گذشته وعده آن داده شده بود، امضاء کردند.

این کمک ها بر زیرساخت های اقتصادی، تولیدات کشاورزی، آموزش کارمندان دولتی، ابتکارهای مقابله با فساد، و برنامه آموزش و تقویت جایگاه زنان و دختران متمرکز است.

‘ترنبول’ با این عنوان که دو کشور دارای ارتباط مستحکم و قابل دوامی هستند، گفت که این سفر تاریخی همکاری رو به رشد بین استرالیا و افغانستان را مورد تاکید قرار داده و فرصت ارزشمندی برای گفت وگو در مورد همکاری های توسعه ای و امنیتی به شمار می رود.

نخست وزیر استرالیا گفت: کانبرا از سال 2001 از تلاش های افغانستان به منظور مقابله با تروریسم جهت ساخت کشوری قدرتمندتر، باثبات تر و منعطف تر حمایت کرده است.

براساس این گزارش و بنابر اظهارات ‘اشرف غنی’، بازگشت اجباری پناهجویان افغان به کشورشان در این سفر مورد بحث و گفت وگو قرار نگرفت.

هزاران نفر از معترضان افغان روز دوشنبه در دومین روز از سفر ‘محمد اشرف غنی’ رئیس جمهوری افغانستان به استرالیا در کانبرا تجمع کردند و خواستار بازنگری در توافق سال 2011 میلادی استرالیا و افغانستان در خصوص بازگرداندن پناهجویان افغان شدند.

رئیس جمهور افغانستان همچنین در گفت وگویی با شبکه ‘ای.بی.سی’ اعلام کرد که افغانستان پس از تخلیه نیروهای نظامی بین المللی با مشکلاتی مواجه شده است، اما دولت همچنان متعهد به ایجاد شرایط باثبات است.

ارزیابی دولت استرالیا در مورد شرایط امنیتی در افغانستان بیان می کند که امنیت از سال 2016 در این کشور کاهش یافته و از مجموع 34 ولایت افغانستان 29 ولایت شاهد برخی منازعات بوده اند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟