حمایت «حکمتیار» از گفتگوهای صلح

  • انتشار: ۹ حوت ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 12407
حکمتیار

حزب اسلامی افغانستان به رهبری «گلبدین حکمتیار» اعلام کرد که این حزب از گفتگوهای صلح دولت افغانستان حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جمهور، «رحمان سعید»، عضو ارشد حزب اسلامی افغانستان گفت: این حزب خواستار صلح در افغانستان می‌باشد.

وی افزود: حزب اسلامی از اوایل نیز در پی تامین صلح و امنیت در افغانستان بوده و اکنون نیز همین خواسته را دارد، مشروط بر اینکه این روند به رهبری مقامات افغانستان پیش برده شود.

سعید در خصوص اینکه اعضای حزب اسلامی در نشست گفتگوهای مستقیم دولت افغانستان با گروه طالبان در اسلام آباد شرکت خواهند کرد، جزئیاتی را ارائه نکرد.

این حزب در حالی از پروسه صلح اعلام حمایت می‌کند که قرار است در ماه مارس میلادی گفتگوهای رو در رو میان حکومت و گروه طالبان به میزبانی اسلام آباد برگزار شود.

حکومت افغانستان بارها از گروه‌های طالبان و حزب اسلامی دعوت کرده که با روند صلح هم گام شوند.

همچنین وزارت خارجه پاکستان نیز از تمامی گروه‌های مخالف دولت دعوت کرده که از روند گفتگوهای صلح افغانستان حمایت کرده و به این روند بپیوندند.

در این نشست کشورهای آمریکا، چین و پاکستان حضور داشته و به تازگی حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان نیز اعلام کرد که هند، ایران و روسیه نیز در این گفتگوها شرکت می‌کنند.

اما این بار روند گفتگوهای صلح متفاوت از سال‌های قبل است، در این دوره ۴ کشور افغانستان، آمریکا، چین و پاکستان از چندی پیش تا کنون نقشه‌ای را برای چگونگی پیشبرد گفتگوهای صلح طرح کرده و در این خصوص رایزنی کرده‌اند.

همچنین دولت وحدت ملی موضع خود را در خصوص آن عده از گروه‌هایی که به این روند نمی‌پیوندند، مشخص کرده که ظاهرا جنگ و مبارزه علیه آنها می‌باشد.

حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی چندی قبل اعلام کرد گروه‌هایی که به جنگ و درگیری ادامه می‌دهند، چهار کشور به طور مشترک با آنها مبارزه خواهند کرد.

جمهور با انتشار این خبر نوشت: تا کمتر از یک ماه دیگر قرار است رسما دولت افغانستان با گروه طالبان وارد مذاکره مستقیم شده و در این دوره انتظار می‌رود که از این روند نتیجه مطلوبی بدست آید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟