حمایت بی شرمانه کابل از تجاوز به یمن

  • انتشار: ۱۳ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 3521
حمایت افغانستان از تجاوز به یمن

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده است که پس از رایزنی و برگزاری اجلاس شورای امنیت ملی کشور، دولت افغانستان از ائتلافی به رهبری عربستان سعودی در تحولات منطقه و جنگ یمن پشتیبانی می کند.

در اعلامیه انتشار یافته ارگ ریاست جمهوری آمده است: “دولت و مردم مسلمان افغانستان روابط عمیق تاریخی و دینی با کشور عربستان سعودی داشته، و دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین را دین هر مسلمان می دانند، از همین رو در دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین با تمام نیرو در کنار دولت و مردم برادر و مسلمان کشور عربستان سعودی، در صورت بروز هر نوع تهدید قرار دارد.”

ارگ ریاست جمهوری می گوید که این تصمیم پس از مشوره با شورای سرتاسری علما، رهبران سیاسی و جهادی و اعضای شورای امینت ملی کشور اتخاذ شده است.

این در حالی است که از چهارشنبه هفته گذشته، هواپیماهای نیروی هوایی عربستان و چند کشور دیگر در چارچوب یک ائتلاف ننگین به رهبری سعودی با تجاوز به یمن و بمباران هوایی بخش های از این کشور مردم بی دفاع بیساری را به خاک و خون کشیده اند.

عربستان سعودی اعلام کرده است که تا سرنگونی کامل گروه نظامی حوثی ها در یمن به حملات ادامه خواهد داد.

همچنین این آل سعود ایران را متهم  به تجهیز سلاح و تسلیحات به حوثی ها که اغلب شیعه مذهب هستند، نموده و این در حالی است که تهران این ادعا را رد کرده و گفته است که فقط کمک های بشردوستانه در اختیار مردم یمن قرار می دهد.

امریکا، مصر، مراکش، اردن، ترکیه، پاکستان و چند کشور عضو شورای همکاری خلیچ فارس از تجاوز  نظامی عربستان به یمن حمایت کرده اند.

در همین حال، عبدالملک الحوثی رهبر حوثی‌ها در واکنش به حملات هوایی عربستان سعودی گفته است که تسلیم آنچه او انرا تعرض نامشروع نامیده نخواهد شد.

عربستان می گوید که هدف از حمله به یمن این است که عبد ریه منصورهادی، رییس جمهوری برکنار شده را به ارگ ریاست جمهوری یمن بازگرداند و جلو پیشروی های حوثی ها را بگیرد.

کارشناسان می گویند که حمایت کابل از ائتلافی به رهبری عربستان در جنگ یمن، افغانستان را در موقعیتی دشواری قرار می دهد.

آنها به این نظرند که ایران همسایه افغانستان است و این دو کشور روابط دوستانه باهم دارند.

خیلی ها می گویند که افغانستان در بحران بوجود آمده باید بیطرفی خود را اعلام می کرد زیرا ایران در جریان چهارده سال گذشته میلیون ها دالر در بازسازی افغانستان مصرف کرده و میلیون ها مهاجر افغان نیز در این کشور زندگی می کنند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان همزمان از جوانب درگیری در جنگ یمن خواسته است که اختلاف شان را با همکاری سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل حل کنند.

در اعلامیه ارگ آمده است: “دولت افغانستان به اصل مردم سالاری و مشروعیت نظام قانونی در یمن باور داشته و از حکومت قانونی آن حمایت می نماید .”

حال سوال اینجاست که سردمداران حکومت عین غین خود از همه بیشتر بر این امر وافق اند که انچه در افغانستان بنام ناامنی بیان می شود و بعد از 13 سال از تشکیل حکومت جدید در کابل می گذرد همین آل سعود بوده که از گروههای تکفیری نظیر القاعده و طالبان حمایت کرده و تاکنون با سفر های متعدد اشرف غنی هیچ دری برای صلح در افغانستان و حمایت این شیوخ به اصطلاح محترم سعودی، قطری و اماراتی در این جهت نشده است.

دالرهای سعودی ها از طریق آی ای آی پاکستان باعث این همه ویرانی و نابسامانی در کشور ما گردیده. با تمام این احوال شورای علما و ارگ امروز از تجاوز بر مردم بی دفاع یمن که تصمیم گرفتند سرنوشت شان را خود در دست بگیرند، دولن=ت کابل از رژیم سعودی حمایت می کند.

این دسمنی آشکار با اهل تشیع است که ما نظایر این رویکرد این حکومت را در 31 مسافر ربوده شده هزاره شاهد هستیم.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟