حمایت بزرگ مردم پنجشیر از عطا محمد نور والی بلخ

  • انتشار: ۴ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 16439

عده ای از مردم ولایت پنجشیر در یک گردهمایی بزرگ در شهر کابل حمایت و پشتیبانی خویش را از استاد عطا محمد نور برای مذاکره با حکومت اعلام کردند.

باشندگان ولایت پنجشیر تاکید ورزیدند که مردم افغانستان به ویژه شهروندان ولایت پنجشیر از ایستادگی ها و قاطعیت استاد عطا محمد نور در حمایت از خواسته های مردم افغانستان ابراز قدردانی کرده و از گفتگوها و تصامیم شفاف والی بلخ قاطعانه اعلام حمایت می کنند.

باشندگان ولایت پنجشیر تاکید ورزیدند که مردم افغانستان به ویژه شهروندان ولایت پنجشیر از ایستادگی ها و قاطعیت استاد عطا محمد نور در حمایت از خواسته های مردم افغانستان ابراز قدردانی کرده و از گفتگوها و تصامیم شفاف والی بلخ قاطعانه اعلام حمایت می کنند.

در نشست بزرگ مردم پنجشیر تحت عنوان (همدلی و همگرایی) که روز گذشته برگزار گردیده بود، شمار زیادی از شخصیت‌های ملی و جهادی، نمایندگان مردم در شورای ملی، علمای دینی، فرماندهان جهادی، جوانان، دانشجویان، بزرگان و هزاران باشنده پنجشیر حضور داشتند.

عبدالمالک ضیایی عالم دین در این مراسم گفت که مردم افغانستان به ویژه پنجشیریان در دوران جهاد و مقاومت برای دفاع از کشور قربانی‌های فراوانی داده اند و همواره در صف نخست دفاع از نوامیس ملی قرار داشته اند و در میدان نبرد هیچ گاهی تسلیم زور نشده‌اند.

وی خاطر نشان ساخت: در میدان نبرد پیشتاز بوده‌ایم؛ اما بزرگی و وقار ما در حکومت حفظ نشده است.

این عالم دین گفت: “در حکومت از ما نمایندگی صوفیانه کرده اند.تاکنون صدای این ملت مظلوم به گوش ارگ نشینان نرسیده است.ارگ باید ما را درک کند و ما را بشناسد”.

محمد اعلم ایزدیار نماینده مردم پنجشیر در مجلس سنا نیز ابراز امیداوری کرد که مذاکرات صلح حکومت با طالبان و گفتگوهایی که از چندی بدین سو بین رهبران حزب جمعیت و حکومت آغاز شده به خیر ملت افغانستان بی‌انجامد.

آقای ایزدیار به شدت از حکومت وحدت ملی انتقاد کرد و گفت که حکومت وحدت ملی به تعهدات و مسوولیت های خود در طول دو سال گذشته رسیدگی نکرده است.

جنرال مشتاق یکی از فرماندهان جهادی نیز از سیاست حکومت در برابر مجاهدین انتقاد کرد و بیان داشت که نادیده گرفتن خون شهداء و فداکاری های مجاهدین جفا در حق ملت افغانستان است.

این فرمانده جهادی با بیان این مطلب که از سال ها بدین سو حلقاتی در پی تضعیف مجاهدین بوده اند گفت: “سرتاج جهاد، عطا محمد نور به نمایندگی از مجاهدین وارد مذاکره با دولت شده و ما از ایشان سپاسگزاری می کنیم و از تصمیم و موقف شان با جدیت حمایت می کنیم”.

فرهاد عظیمی، نماینده مردم بلخ در مجلس نمایندگان، دلیل آغاز مذاکرات عطا محمد نور با حکومت را حمایت از خواسته‌های مردم و منافع ملت عنوان کرد.

آقای عظیمی بیان داشت که این مذاکرات هیچ گاهی بدون مشوره با رهبران جمعیت اسلامی نبوده و این گفتگوها با مشوره این رهبران آغاز شده است.

وی با بیان این مطلب که حمایت مردم از والی بلخ عطا محمد نور قوت بیشتری در مذاکرات می دهد، تاکید کرد که هیچ مساله ای در گفتگوهای والی بلخ با حکومت پنهان نخواهد ماند و مردم و رهبران حزب جمعیت از کوچک ترین جزییات آن آگاه خواهند شد.

نماینده مردم بلخ در مجلس نمایندگان گفت: “هیچ کاری از دید مردم پنهان نخواهد ماند، معامله ای پنهانی صورت نخواهد گرفت، چون مردم افغانستان نتایج معامله پنهانی را تجربه کرده اند، پس مردم نگران نباشند”.

اشتراک کنندگان این نشست با صدور قطعنامه‌ای خواهان عملی شدن توافقنامه حکومت وحدت ملی و خواهان پرهیز سران حکومت از انحصار گرایی شدند.

در قطعنامه با تاکید بر حفظ و حمایت از ارزش های جهاد و مقاومت مردم افغانستان تذکر داده شده که مطابق به قانون اساسی، لقب “قهرمان ملی افغانستان” مختص احمد شاه مسعود است که توسط نمایندگان مردم در لویه جرگه تصویب قانون اساسی به آن شهید، اعطا شده است.

مردم پنجشیردر این قطعنامه تاکید کرده اند که آنان از ایستادگی‌ها و مقاومت عطا محمد نور در حمایت از خواسته های مردم افغانستان ابراز قدردانی نموده و از گفتگوها و تصامیم شفاف ایشان قاطعانه حمایت می کنند.

در این قطعنامه همچنان تاکید شده است که مردم، قدرت و حکومت را سهم الارث هیچ قوم، جناح، سمت و سویی نمی داند و خواهان مشارکت همه بزرگان و اشخاص در روند گفتگو قدرت و سیاست هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟