حمايت‌ توييتر از سياست‌مداران، جنجال آفريد

  • انتشار: ۵ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 8805

خبرگزاری اطلس ـ يکي از مهم‌ترين قابليت‌ها و امکانات شبکه‌ي اجتماعي توييتر، آزاد بودن فعاليت هر گروه، حزب و فرد در اين شبکه است. توييتر به همه اجازه مي‌دهد تا پست ارسال کند و محدوديتي هم براي اظهار نظرهاي ثبت شده وجود ندارد. توييتر حتي قانون جالبي هم دارد. اين شبکه‌ي اجتماعي اجازه‌ي ويرايش پست‌هاي انتشار يافته را نمي‌دهد. يعني اگر شخصي پستي در توييتر ارسال کرده و نسبت به انتشار آن پشيمان شده باشد، تنها دو راه دارد: يا بايد پست را پاک کند يا اينکه حرف خود را پس بگيرد و معذرت خواهي کند.

خيلي‌ها تا به حال درباره‌ي اين موضوع به توييتر خرده گرفته‌اند. اما توييتر از حرف خود عقب نکشيده و هنوز هم نمي‌گذارد پستي در اين سرويس ويرايش شود. در حالي که توييتر به راحتي مي‌گذارد گروه‌هاي تروريستي مثل داعش در اين سرويس فعاليت کنند و مسووليت ترورهاي مختلفي را از طريق اين سرويس بر عهده بگيرند، اين شرکت اخيرا اقدامي خلاف رفتارها و سياست‌هاي گذشته‌اش انجام داده است.

3506465_390

اگر پيغامي در توييتر فرستاده شود، ديگر راه بازگشتي نيست. حتي اگر اين پست پاک شود، افراد بسياري مطمئنا از آن تصوير گرفته‌اند. گرفتن اسکرين‌شات‌ها از سوي کاربران به کنار، سايت‌هاي بسياري هستند که توييت‌هاي افراد مختلف خصوصا چهره‌هاي مشهور را آرشيو مي‌کنند. اين سايت‌ها برنامه‌هايي اتوماتيک براي آرشيو توييت افراد دارند؛ يعني حتي اگر ثانيه‌اي هم از ارسال توييت گذشته باشد، ممکن است در چنين سايت‌هايي درج شود.

شرکت توييتر اخيرا دسترسي يکي از اين سايت‌ها را به وب‌سايت‌اش بسته است. وب‌سايت Politwoops توييت‌هاي سياست‌مداران را آرشيو مي‌کند، در نتيجه تمام توييت‌هاي پاک شده و حرف‌هاي آن‌ها در اين وب‌سايت وجود دارد. توييتر در پاسخ به اين حرکت خود گفته است: “در قوانين ما آمده است که چنين وب‌سايت‌هايي بايد توييت‌ها را پس از پاک شدن از آرشيو خودشان پاک کنند. اين سايت‌ها هم به‌جاي اينکه قوانين را رعايت کنند، توييت‌هاي پاک شده را آرشيو مي‌کردند و با جلوه‌ي بالايي نمايش مي‌دادند.”

3506467_556

در ادامه‌ي پاسخ اين سرويس آمده است:‌ “ما اين وب‌سايت‌ها را ابتدا از اين موضوع آگاه کرده‌ايم و در صورتي که همکاري نکرده باشند، دسترسي آن‌ها به سرويس‌هاي‌مان را بسته‌ايم.” موسسان وب‌سايت Politwoops گفته‌اند که توييت‌هاي پاک شده بخشي از تاريخ سياست هستند و نبايد آن‌ها را از آرشيوها حذف کرد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟