حماسه جاغوری پندها و هشدارها!

  • انتشار: ۱۷ عقرب ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 49563

بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی تهاجم وحشیانه طالبان برای ایجاد ناامنی و کشتار و تخریب و در نهایت تسلط بر ولسوالی جاغوری با شکست روبرو گردیده، و مجبور شده اند که از منطقه عقب نشینی کنند. این کامیابی غرور آفرین بر مردم شریف و دلیر جاغوری خجسته باد و بر شهدای آنان درود. همین طور همه اقشار و نهادها و شخصیت هایی که به گونه ای در اثر فعالیت و تلاش‌های مجدانه در منطقه و کابل در به ثمر رساندن این پیروزی نقش داشته اند شایسته قدردانی اند؛ اما:
۱-از آفریدن این حماسه و دلیری باید آموخت که موفقیت و پیروزی ما در اتحاد و همبستگی است. آنچه که دشمن سفاک را از تسخیر و دست یابی بر جاغوری ناامید و ناکام ساخت افزون بر شجاعت و دلیری؛ همبستگی و هوشیاری مردم جاغوری بود که از تمام نقاط آن ولسوالی بسیج گردیده و با هر آنچه در اختیار داشتند برای دفاع و پیکار آماده شده بودند.
هم چنین از نیروهای امنیتی حاضر در ساحه، که با وجود عدم حمایت به موقع از سوی حکومت مرکزی در کنار مردم با طالبان تروریست ایستادگی نموده و مقاومت نمودند، جای تقدیر دارد و بر شهدای آنان درود باد.
۲-روی‌دادهای خونین ارزگان خاص و جاغوری و دیگر مناطق همانند میرزا اولنگ و… برای چندمین بار نشان داد که دوران تکه داری برخی از سیاست بازان قوم گرا به پایان رسیده است. در واقع این روی‌دادها صداقت و توانایی و شخصیت آنان را در رهبری جمعی و دفاع از حقوق و موجودیت مردم در برابر دشمنان برملا ساخت، و نشان داد که آنان فقط به منافع شخصی خود می‌اندیشند و داعیه حقوق مردم یک ابزار و تزویری بیش نیست.
۳-انتظار برده می‌شود که فرهیختگان و بزرگان و توده مردم در فرصت‌های پیش آمده با تأمل بیشتر نسبت به سرنوشت خویش اندیشیده و با درک و دریافت‌های عمیق نسبت به آینده خویش تصمیم گیری نموده و راهکارهای هماهنگی و انسجام بیشتر و دوامدارتری را در منطقه جستجو نمایند.
۴-نکته مهم دیگر این که مقاومت و دلیری مردم در برابر تهاجم دشمنان بر رغم بی کفایتی و سوء مدیریت حکومت محلی و مرکزی نباید جغرافیای سیاسی و اجتماعی جاغوری از کلیت جامعه افغانستان و نظام سیاسی جدا تلقی گردیده و با برخوردهای سطحی و نگرش‌های شتاب زده نوعی تقابل و تضاد با کلیت جامعه و نظام سیاسی بوجود آید.
۵-هشدار دیگری که از این پیروزی مبارک باید در نظر داشت اینست که نباید این موفقیت و شکست دشمن، موجب غفلت و غرور کاذب گردد. نباید از ارزیابی وضعیت و سنجش ضعف‌ها و توانایی‌های خود دور شویم.
۶-هم چنین باید به هوش بود که دشمن کینه توز و غدار به این آسانی و سادگی با وجود شکست سختی که متحمل گردیده است، از کینه توزی و ضربه زدن و انتقام جویی به هر شیوه ممکن دست بردار نخواهد بود. بنابراین از حیله و تزویر دشمن و نیز احتمال تهاجم دوباره آن هرگز نباید غافل بود.
۷-هشدار دیگر این که متاسفانه حکومت مرکزی نه تنها در قضیه جاغوری بلکه در برابر تمام روی‌دادهای کشور نشان داد که توانایی مدیریتی و اقدام قاطع و به موقع و انجام مسئولیت قانونی خویش را ندارد . بدین جهت ضمن دادخواهی و اعمال فشار بر حکومت و نهادهای امنیتی، نباید خود از اتخاذ تدابیر لازم غافل شد.
۸-حکومت محلی و مرکزی باید بدانند که اگر دیوار بی اعتمادی و رویه سوء مدیریت و گریز از انجام مسئولیت قانونی را ترک ننموده و نسبت به آن تجدید نظر ننمایند با ادامه دادن ترفندهای تجربه شده، مشروعیت و مقبولیت خود را در نزد مردم از دست خواهند داد.

شکور اخلاقی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟