حلیمه یعقوب؛ رئیس جمهور زن مسلمان و خبرساز دنیای معاصر

  • انتشار: ۲۷ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77889

هنگامی که زنها در حوزه ی سیاست خبر ساز می شوند، موجی از واکنش های متفاوت را می توان در رسانه ها و حتی در میان مردم مشاهده کرد، برخی انگشت حیرت بر دهان می گیرند، برخی چشم ها را گشاده کرده و این امر را غیر قابل باور می دانند، برخی دیگر نیز به دنبال این هستند که ارزش و ماهیت آن فرد را پایین آورده و موفقیت او را مرهون امور دیگری تلقی کنند، واقعیت این است که حلیمه یعقوب این روزها خبر ساز است، آن هم خبر های خوب، و ما باز شاهد موجی از عکس العمل ها هستیم. اگر می خواهید بدانید حلیمه یعقوب کیست و چه کرده است با مجله اطلس پلاس همراه باشید.

خبرسازی از نوع زنانه اش

شاید بزرگ ترین تیتری که بتوان در خصوص حلیمه یعقوب و اقداماتش کار کرد، همین «به صفر رساندن فساد در کشورش» باشد ولی به گمان من بزرگ ترین کاری که این خانم توانست انجام دهد، خودِ «توانستن» بود.

حلیمه یعقوب

در این مقاله نمی خواهیم به اقدامات این رییس جمهور زن از دید سیاسیون و اقتصاد دان ها و… بپردازیم بلکه می خواهیم همت و اراده و عزم و نوع دیدگاه ایشان بعنوان یک انسان و یک عضو جامعه را مرور کنیم و در نهایت به این جا برسیم که دانستن گرچه ویژگی بزرگی است ولی به تنهایی کافی نیست، مهم است که اهل عمل باشیم. اینکه بدانیم بر ملت و جامعه ما چه می گذرد خیلی عالی است ولی مهم تر ا ین است که چه کاری می توانم برای ملت و مردمم انجام بدهم.

برای مرور آنچه که بر حلیمه یعقوب گذشته است از آخر به اول می رویم و داستان رییس جمهور سنگاپور را از اینجا آغاز می کنیم که او در پایان آگوست سال ۲۰۱۷ به عنوان تنها زن دارای شرایط برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، کانددای اقلیت کشور سنگاپور شد و با اکثریت قاطع آرا رییس جمهور سنگاپور شد. حلیمه یعقوب اولین رییس جمهور زن کشور سنگاپور و چهارمین رییس جمهور زن شرق آسیا بعد از کرازون آکینو، گلوریا ماکاپاگال و مگاواتی سوکارنوپوتری می باشد.

وقتی حلیمه یعقوب رییس جمهور سنگاپور شد و در صدر قدرت قرار گرفت تواسنت با استسفاده از توانایی های مردمش فساد در سنگاپور را به صفر برساند و مالیات را از تمام محصولات سنگاپور حذف کرد. همچنین این خانم مسلمان سطح بیکاری را در کشورش به یک درصد رسانیده است.

و از طرف دیگر میزان درآمد کشورش را اینقدر بالا برده که هم اکنون درآمد سنگاپور به ۲ تریلیون دلار افزایش پیدا کرده است. و این در حالی است که هر شهروند سنگاپور در سال درآمدش به ۸۵۰۰۰ دلار افزایش پیدا کرده است.

اعتبار کشور سنگاپور بواسطه اقدامات عالی این رییس جمهور با درایت به حدی است که گذرنامه سنگاپور هم اکنون چزو ارزشمند ترین گذرنامه ها در جهان است.

خانم رییس جمهور ده هزار پروژه بزرگ را در کشورش را به سرانجام رسانیده است. اینها بخشی از خبرهایی است که از خانم خلیمه یعقوب دهان به دهان می چرخد ولی سوالی که مطرح می شود این است که این خانم چطور تواسنت این همه موفقیت کسب کند و برای ملت و مردمش این هممه اعتبار و آسایش و رفاه فراهم سازد؟ اصلا چی شد که این خانم تواسنت به این جایگاه دست پیدا کند؟ شاید از خانواده ای بوده که همه سالها در مناصب و پست های سیاسی کار می کرده اند و یا شاید خانواده ثروتمندی داشته که توانسته او را حمایت کند و به این مقام برساند؟! برای دانستن پاسخ این چراها در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

زندگینامه خانم رییس جمهور

خانم رییس جمهور در ۲۳ اوت سال ۱۹۵۴ میلادی به دنیا آمد. او جوان ترین عضو یک خانواده هفت نفره از نژاد مالایی در سنگاپور است که پدرش را که یک فرد مسلمان بود و در یک کارخانه برش سنگ به شغل نگهبانی اشتغال داشت در هشت سالگی از دست داد. پس از فوت پدرش تحث سرپرستی مادرش که مالایی تبار بود قرار گرفت. وضیعت مالی و فشار اقتصادی پس از فوت پدرشان حلیمه را مجبور کرد که تحصیل را رها کند و همراه مادرش که یک غرفه مواد غذایی داشت به انجام کارهای خدماتی مثل شستن و تمییز کردن و پاک کردن میزها و ارائه خدمات به مشتریان بپردازد.

خانم حلیمه یعقوب در تارنمای شخصی خویش نوشته است که «فقر را از نزدیک تجربه کرده و می داند در حالی که به عنوان یک جوان برای بقا تلاش می کنید، غذا را روی میز می گذارید و با ناامیدی به آینده که هر روز در شما وجود دارد، نگاه می کنید. او می داند که چگونه فقر می تواند تضعیف کننده باشد.»

لمس فقر و فشار اقتصادی و رویارویی مستقیم او با مردمی که در کنارشان زندگی می کرد ذهن و روح و اندیشه ی خانم رییس جمهور را مغلوب خود نساخت بلکه او را برای انجام دادن کاری که برای خودش و دیگران مفید باشد سوق داد و اینگونه بود که حلیمه دوباره به مدرسه برگردد و تحصیلات خودش را در رشته حقوق از دانشگاه سنگاپور در سطح کارشناسی و سپس کارشناسی ارشد ادامه دهد و فارغ التحصیل شود.

حلیمه یعقوب کیست

آغاز فعالیت های شغلی حلیمه یعقوب

خانم حلیمه یعقوب در سال ۱۹۸۱ به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه تدریس را آغاز نمود و همزمان در مدرسه دختران چینی سنگاپور نیز تدریس می کرد. ایشان در دوران دانشجویی فعالیت سیاسی خاصی را شروع نکرد بلکه در کنار تحصیل در مورد ساختار اداری کشورش تحقیق کرد و به جای اینکه نیروی خود صرف امور عادی دانشجویی نماید به دنبال راهکارهای برای برابری جنسیتی و بهتر کردن اوضاع اداری کشورش بود.

خانم حلیمه در سال ۱۹۹۰ اولین شغل اداری و جایگاه رسمی اش را با عنوان ناظر بر اصناف صنفی در کنکرده اتحادیه اصناف سنگاپور تجربه کرد. نوع دید و وجدان کاری و نگاه خاص حلیمه به وضیع مردمش سبب شد که او در کارش چنان پیشرفت کند که موفق به دریافت جایزه برتین بازرس اصناف شود و در سال ۱۹۹۲ به سمت مدیر بخش خدمات حقوقی این کنگره دست پیدا کند و از اینجاست که حلیمه یعقوب در این سمت با به کارگیری کارمندان زن در این بخش نشان داد که برای برابری جنسیتی اهمیت زیادی قائل است.

خانم حلیمه یعقوب پس از یک دوره فعالیت مناسب و شاخص در زمینه بازرسی از اصناف و کارایی فوق العاده در این بخش مورد توجه وزارت کار سنگاپور قرار گرفت به همین دلیل وزیر وقت کار سنگاپور در سال ۱۹۹۹ میلادی وی را به عنوان مدیر موسسه مطالعات کار سنگاپور که اکنون با نام «موسسه مطالعات کار بر روی آنگ تنگ چونگ» شناخته می شود، منصوب کرد.

عملکرد قابل توجه و تاثیر گذار حلیمه یعقوب در زمان زمامداری مدیریت بخش حقوقی کنگره باعث شد تا بسیاری از اطرافیان اش او را به شرکت در انتخابت نمایندگی مجلس سنگاپور تشویق کنند که در نهایت خانم رییس جمهور در سال ۲۰۰۱ با شرکت در انتخابات مجلس نمایندگان سنگاپور به این نهاد وارد شد و تا سال ۲۰۱۱ به عنوان نماینده در مجلس نمایندگان سنگاپور فعالیت کرد و در همین سال به سمت وزارت توسعه ورزش و جوانان منصوب شد؛ عملکرد حلیمه یعقوب در این سمت باعث شد تا توسعه چشمگیری در حضور بانوان این کشور در رشته های مختلف ورزشی رقم بخورد.

حلیمه یعقوب در سال ۲۰۱۲ به وزارت توسعه اجتماعی و خانوادگی سنگاپور رفت و عهده دار این سمت در کابینه هشتمین رییس جمهور سنگاپور شد.

در ۸ ژانویه ۲۰۱۳ میلادی، حلیمه به سمت ریاست موقت پارلمان سنگاپور منصوب شد و مردم در انتخابات پارلمانی این کشور که در ۱۴ ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی برگزار شد، وی را به ریاست پارلمان این کشور برگزیدند.

سرانجام در ۶ اوت سال ۲۰۱۷ خانم حلیمه یعقوب از سمت نمایندگی و ریاست پارلمان سنگاپور استعفا داد و به طور رسمی اعلام کرد می خواهد در انتخابات ریاست جمهور این کشور شرکت کند. که اینطور شد و ایشان به عنوان رییس جمهور زن مسلمان خدمات زیادی به مردم و کشور ش نمود.

راز موفقیت حلیمه یعقوب نه خانواده و نه ثروت و نه رابطه و… بود بلکه حلیمه یعقوب معقتد ا ست که «خطرناکترین فرد برای یک جامعه و یک کشور کسی است که بخواهد مادام العمر در قدرت باقی بماند! او وطن فروش و خائن ترین فرد است، چرا که با اجازه ندادن در بقدرت رسیدن دیگران، فرصت خدمت نخبگان و افکار تازه و پیشرفت را از آن جامعه و از آن کشور سلب می کند. با چنین کسی باید بمانند یک دشمن مبارزه کرد!

من حلیمه یعقوب بنده ای از بندگان خدا هستم و از خدا میترسم. هر کسی میخواهد با من برای مردم سنگاپور کار کند، من بخاطر خدا، خواهر او هستم. تصمیم و همّ و غم من، بالا بردن سطح زندگی شهروندان سنگاپور است»