حق رای لبنان در سازمان ملل سلب شد

  • انتشار: ۲۲ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 73739

سازمان ملل متحد به دلیل تخلف لبنان و پرداخت نکردن مبلغ اشتراک سالیانه خود به این سازمان حق رای این کشور را در مجمع عمومی سلب کرد.

روزنامه های الدیار، الجمهوریه و النهار چاپ بیروت با درج این خبر نوشتند: به دلیل اختلاف میان وزارت امور خارجه و وزارت دارایی، لبنان ۲ سال متوالی، مبلغ اشتراک را به سازمان ملل نپرداخته و به لیست کشورهای آفریقای مرکزی، گامبیا، لسوتو، ونزوئلا و یمن اضافه شد که حق رای دهی در هفتاد و چهارمین دوره مجمع عمومی سازمان یاد شده را نداشتند.

وزارت امور خارجه لبنان در بیانیه ای از این خسارت و منع لبنان از رای دهی در صحن عمومی سازمان ملل ابراز تاسف و تاکید کرد: این وزارت خانه اقدام های لازم را از جمله آماده کردن مدارک مورد نیاز در مدت زمان قانونی انجام داد و چندین بار به مقام های وزارت دارایی مراجعه کرد اما به نتیجه ای نرسید.

از سوی دیگر، وزارت دارایی لبنان با صدور بیانیه ای در بیروت اعلام کرد قصد ندارد وارد اختلافات و طرح مشکلاتی شود که مقام های وزارت خارجه باید مسئولیت آن را بپذیرند و تقصیری متوجه وزارت دارایی نیست.

تصدی گری وزارت خارجه با «جبران باسیل» رهبر جریان «آزاد ملی» و هوادار «میشل عون» رییس جمهوری لبنان و مسوولیت وزارت دارایی با «علی حسن خلیل» عضو جنبش امل به رهبری «نبیه بری» رییس مجلس این کشور است.

روزنامه های یاد شده تاکید کردند که اشتباه عمدی و اختلاف میان این ۲ وزارت خانه موجب زیان، تنش و شکاف سیاسی و کاهش اعتماد جامعه ی جهانی و سازمان ملل به لبنان و نیز افزایش عدم اعتماد مردم به دولت پیشبرد امور شده است.

به نوشته ایرنا؛ برخی مقام ها و شخصیت های سیاسی لبنان خواستار آغاز تحقیقات اداری و حقوقی در مورد علل پرداخت نشدن حق اشتراک سالیانه به سازمان ملل و سلب حق رای این کشور شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟