حقوق بشر آمریکایی بدون روتوش

  • انتشار: ۲۶ سرطان ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 89367

ایالات متحده آمریکا بر اساس استانداردهای دوگانه‌ای که نسبت به ارزش‌های اجتماعی و حقوق بشری دارد، هر ساله در راستای انتقاد از وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان، گزارشی را تهیه و منتشر می‌کند تا از این رهگذر ضمن فرافکنی درباره وضع اسف‌بار حقوق بشر در جامعه خود، به دیگر کشورها فشار وارد آورد.

این در حالی است که شاخص‌های حقوق بشری در آمریکا اوضاع به مراتب بدتری نسبت به دیگر کشورهای جهان دارد و حتی خود سیاستمداران این کشور به عدم صداقت و سوء استفاده از موضوع حقوق بشر در رابطه با دیگران اذعان کرده‌اند، چنانچه «مایک پمپئو» ضمن یکی از سخنرانی‌های خود در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ (۲۶ فروردین ۹۸) گفته بود: «ما دروغ می‌گفتیم، فریب‌کاری می‌کردیم، سرقت انجام می‌دادیم و… اینها بخشی از تجارب آمریکایی به دست آمده توسط ماست.»

این اعتراف در واقع نشان‌دهنده نگرش آمریکا به مقوله هایی از جمله حقوق بشر است. آنها در خصوص بسیاری از مسائل این حوزه دارای استانداردهای دوگانه هستند و بر اساس آن با جهان برخورد می‌کنند.

آمریکا چون خود را از بنیان‌گذاران حقوق بشر در عصر جدید و آزادترین کشور جهان می‌داند، تلاش دارد که دیگر کشورها را بر اساس معیارهای خود بسنجد. این در حالی است که مطابق بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری در مورد آمریکا، این کشور یکی از فجیع‌ترین شرایط را در این خصوص دارد.

نتایج منتشر شده از سوی موسسات نظرسنجی و مطالعاتی معتبر در سال ۲۰۱۹ از وضعیت اسف‌بار نقض حقوق بشر در این کشور حکایت دارد. در این گزارش تنها به مواردی از این دست اشاره می‌کنیم:

ـ آمریکا از نظر تعداد خشونت‌های مرتبط با اسلحه گرم بدترین وضعیت را در جهان دارا است. در سال ۲۰۱۹، تعداد ۴۱۵ حادثه بزرگ تیراندازی یعنی بیش از یک مورد در روز در این کشور رخ داده و طی آن ۳۹۰۵۲ یعنی بطور متوسط هر ۱۵ دقیقه یک نفر کشته شده‌اند.

ـ در میان کشورهای غربی فاصله میان فقیر و غنی در آمریکا بدترین وضعیت را دارد. شاخص ضریب جینی در آمریکا طی سال ۲۰۱۸ به عدد ۴۸۵ هزارم افزایش یافته و در نتیجه فاصله طبقاتی به بالاترین رکورد ۵۰ سال اخیر رسیده است. تنها ۱۰ درصد از ثروتمندترین خانواده‌های آمریکایی، بیش از ۷۵ درصد ثروت را در اختیار دارند در حالی که در فاصله سال‌های ۱۹۸۹ (۱۳۶۹ شمسی) تا ۲۰۱۸ میزان افزایش سالیانه ثروت حدود ۵۰ درصد از اقشار ضعیف جامعه آمریکا تقریبا معادل صفر درصد بوده است.

ـ آمریکا تنها کشور پیشرفته جهان است که میلیون‌ها نفر از جمعیت آن در گرسنگی به سر می‌برند. آمار منتشر شده از سرشماری جمعیت در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که جمعیت فقیر آمریکا ۳۹٫۷ میلیون نفر است. ۵۰۰ هزار آمریکایی شب‌ها را بدون هیچ‌گونه سرپناهی به صبح می‌رسانند و ۶۵ میلیون نفر از مردم آمریکا نیز به دلیل هزینه‌های بالای درمان پزشکی از درمان بیماری خود صرف نظر می‌کنند.

ـ خشونت‌های نژادپرستانه و جنایت‌های ناشی از تنفر از اقلیت‌های نژادی در آمریکا نیز جهان را شوکه کرده است. بیشتر اقدامات تروریستی که در سال ۲۰۱۹ در آمریکا رخ داده با تفکر برتری نژاد سفید مرتبط بوده است. این موضوع به معنای احیای مجدد تفکرات نژادپرستانه برتری نژاد سفید است. به عنوان نمونه جنایت شلیک به مردم در یک شعبه فروشگاه «والمارت» در شهر «ال‌پاسو» ایالت تگزاس توسط یک سفیدپوست که منجر به کشته شدن ۲۲ نفر شد، به دلیل تنفر عامل جنایت از اتباع آمریکایی لاتین تبار بوده است.

ـ ضرب و شتم و شلیک به اقلیت‌های آمریکایی آفریقایی‌تبار (African American) از سوی پلیس آمریکا رو به افزایش است. به طور متوسط آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، ۵٫۹ برابر بیش از سفیدپوست‌ها در معرض اعمال خشونت‌آمیز پلیس قرار دارند. در این خصوص، گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش خود اشاره کرده است که این نوع اعمال ناشی از تفکرات به جا مانده از دوران برده‌داری و نژادپرستانه نسبت به سیاه‌پوستان است.

ـ وضعیت تحمل‌ناپذیر مذهبی در جامعه آمریکا نیز رو به فزونی است و بسیار بدتر شده است. بر اساس نظرسنجی موسسه «پیو» ۸۲ درصد از پرسش‌شدگان معتقدند که مسلمانان در آمریکا همواره با پدیده رفتارهای تبعیض‌آمیز و تحمل ناپذیری مواجه هستند. ۶۴ درصد معتقدند که این وضعیت در خصوص یهودیان نیز وجود دارد.

ـ در میان کشورهای پیشرفته و با درآمد بالا، آمریکا در زمره خطرناک‌ترین کشورها برای زنان محسوب می‌شود. از این رو در میان کشورهای ثروتمند جهان، ۹۲ درصد قتل زنان با اسلحه در آمریکا رخ می‌دهد. زنان آمریکایی ۲۱ بار بیش از زنان سایر کشورهای ثروتمند در معرض مرگ با اسلحه قرار دارند و به طور متوسط هر ماه ۵۲ زن در آمریکا به دست یکی از دوستان یا همکاران خود به قتل می‌رسد.

ـ فقر کودکان در آمریکا به یک مشکل شوک‌آور تبدیل شده است و بیش از ۱۲ میلیون کودک در این کشور در فقر به سر می‌برند که ۳٫۵ میلیون آنها زیر ۵ سال سن دارند. به نقل از بنیاد حمایت از کودکان آمریکا، «در ثروتمندترین کشور جهان همچنان بیش از یک پنجم کودکان هر روز با واقعیتی به نام فقر مواجه هستند و همواره آرزوی به دست آوردن وعده غذای بعدی و داشتن یک جای خواب مناسب را دارند.»

ـ فقر سالمندان نیز در آمریکا روز به روز بدتر می‌شود. در میان سالمندان بالای ۶۰ سال آمریکایی، ۵٫۵ میلیون نفر از آنها یعنی به طور متوسط یک نفر از هر ۱۲ نفر به اندازه کافی مواد غذایی دریافت نمی‌کنند.

ـ برخورد دولت آمریکا با مهاجرین هر روز شکل غیر انسانی‌تری به خود می‌گیرد. اتخاذ سیاست‌ مهاجرستیزی (Zero Tolerance) باعث جدایی تعداد زیادی از کودکان از والدینشان شده است. از جولای ۲۰۱۷ (تیرماه ۹۶) به این سو، ۵۴۰۰ کودک در کمپ‌های نگهداری مهاجرین در مرز با مکزیک، از والدینشان جدا شده‌اند. از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۲۴ نفر از مهاجرین شامل ۷ کودک در کمپ‌های مرزی مهاجرین در آمریکا فوت کرده‌اند.

ـ آمریکا جنگ‌افروزترین کشور در تاریخ جهان است و از سال ۲۰۰۱ تاکنون بی‌وقفه در حال جنگ‌افروزی در کشورهای مختلف بوده و بیش از ۶٫۴ تریلیارد دلار برای آن هزینه کرده است که منجر به کشته شدن ۸۰۰ هزار نفر و آوارگی ده‌ها میلیون نفر شده است.

اینها تنها بخشی از حقیقتی است که از سوی برخی موسسات پژوهشی و نظرسنجی نسبتا مستقل در خود آمریکا منتشر شده است. این در حالی است که نگاه سیاستمداران و حاکمان آمریکایی نسبت به شهروندان این کشور همچنان نه بر مبنای حقوق همه آحاد بشر که بر مبنای حقوق اقلیت صاحب قدرت و ثروت در این کشور است.

بر همین اساس؛ انتخابات برای کسب کرسی‌های قدرت در الیگارشی آمریکایی به یک سرگرمی برای این اقلیت ثروتمند تبدیل شده است، چنانچه در سال ۲۰۱۸ و در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره و سنا، بیش از ۵٫۷ میلیارد دلار از سوی افراد ثروتمند برای حمایت از نامزدهای مدنظر هزینه شد که گران‌ترین انتخابات تاریخ جهان را رقم زد. برآوردها خاکی از آن است که این روند با توجه به پیچیدگیهای بسیار زیاد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به صورت  شدیدتری ادامه خواهد یافت.
نورنیوز

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟