حقایقی جالب در مورد جگر انسان

  • انتشار: ۸ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 55426

جگر انسان اندامی بسیار حیاتی است و دومین عضو بزرگ بدن بعد از پوست به شمار می رود. جگر در سمت راست بدن درست در بالای محدوده شکمی قرار گرفته و اگر از کار بیافتد مرگ را به دنبال دارد. جگر در تمامی مهره داران وجود دارد و مستقیما بر متابولیسم بدن اثر می گذارد.

به گزارش خبرگزاری اطلس، این اندام به سوزاندن چربی ها و حفظ وزن بدن کمک می نماید و جریان خون را سم زدایی و تصفیه می کند. در ادامه این مطلب نگاهی می اندازیم به برخی از جالب ترین حقایق در مورد این عضو حیاتی بدن

جگر انسان میتواند مولد باشد

جگر انسان

جگر انسان تنها اندامی است که میتواند خود را ترمیم کند یا حتی به صورت کامل از نو تولید شود. برای این کار تنها به ۲۵ درصد از بافت اولیه آن نیاز است. براساس پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ میلادی انجام شد و نتاجی آن در نشریه Cell Physiology منتشر گردید اگر بیماری نیاز به پیوند جگر داشته باشد و شخصی بیش از نیمی از جگر خود را به او اهدا کند ظرف تنها دو هفته جگر او به اندازه اصلی اش می رسد.

جگر هویتی دوگانه دارد

جگر بزرگ ترین غده و دومین اندام بزرگ بدن انسان است. این عضو در بدن بزرگسالان بین ۱.۳ تا ۱.۶ کیلوگرم وزن دارد و رنگ آن نیز سرخ متمایل به قهوه ایست. همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد جگر مواد سمی یا شیمیایی بدن را که به صورت صفرا وجود دارند تصفیه می کند تا به صورت ادرار یا مدفوع از بدن دفع شود. رنگ قهوه ای مدفوع نیز به خاطر سم زدایی صفرا در جگر است.

جگر به ذخیره سازی آب در بدن و سوخت و ساز کربوهیدرات ها کمک می کند

نقش جگر در سوخت و ساز

جگر انسان به کنترل سطح قند خون بدن کمک می کند. اگر شخصی جگر چرب داشته باشد، به احتمال بالا به دیابت نوع ۲ مبتلا می شود. این اندام در واقع گلوکز موجود در غذاهای غنی از کربوهیدرات را به گلیکوژن تبدیل و آن را ذخیره می کند. گلیکوژن در میانه وعده های غذایی آزاد می شود تا سطح انرژی بدن بالا بماند. گلیکوژن تا شش برابر وزنش آب جذب می کند و به همین خاطر جگر نقش بسیار مهمی در ذخیره سازی آب بدن دارد.

کارکردهای مغز در جایی به کبد وابسته است

مغز انسان

سطوح گلوکز و آمونیاک خون توسط جگر تنظیم می شوند و اگر این دو شاخص از کنترل جگر خارج گردند آنگاه منجر به بروز شرایطی تحت عنوان انسفالوپاتی کبد و در نهایت کما می شوند. بنابراین می توانیم اینطور بگوییم که اگر بخواهیم مغز به صورت بی نقص کار کند، جگر باید در سلامت کامل باشد.

جگر انسان به سوخت و ساز هورمون ها کمک می کند

نقش جگر در سوخت و ساز هورمون ها

جگر اصلی ترین موقعیت بدن برای تجزیه هورمون هاست. این اندام استروژن را تجزیه کرده و آن را به درون صفرا ترشح می کند که در ادامه برای خروج از بدن به داخل روده ها راه پیدا می کند. اگر جگر زیاد کار کند آنگاه به درستی استروژن را دفع نمی کند و در نتیجه ممکن است فرد دچار علائمی نظیر ایجاد توده و کیست در سینه، تجمع مایعات در بدن، درد دوران قاعدگی و مواردی از این دست شود. اگر جگر آندروژن را که در واقع همان هورمون مردانه به حساب می آید تجزیه نکند آنگاه مشکلاتی نظیر آکنه، ریزش مو و موی زائد در بدن ایجاد می شود.

جگر ویتامین ها و مواد معدنی را ذخیره می کند

آیا می دانستید که ویتامی های A، D، E، K و B12 در کنار آهن و مس در کبد ذخیره می شوند؟ این اندام همچنین ویتامین دی را به شکل فعالش تبدیل می کند.

جگر انسان تولید پروتئین و لخته شدن خون را بر عهده دارد

نقش جگر در لخته شده خون

بدن انسان برای رشد و فعالیت کامل و بدون نقص نیاز به پروتئین دارد. غذایی که می خوریم اما برای تامین این نیاز کافی نیست. بنابراین کبد پروتئین خود را می سازد. حتی آنزیم ها و مواد شیمیایی مورد نیاز برای ایجاد لخته های خونی که جلوی خونریزی بدن را در زمان ایجاد جراحت میگیرند از طریق کبد ترشح می شوند. افرادی که کبدهای ناسالمی دارند به راحتی دچار خونریزی می شوند

جگر نقش نوعی مبدل دارو را ایفا می کند

آیا می دانستید دارویی که مصرف می کنیم مستقیما توسط بدن مصرف نمی شود؟ در واقع این جگر است که داروها را به اشکال قابل استفاده تبدیل می کند. بنابراین می توانیم بگوییم که مصرف داروها بدون وجود این عضو بدن بی فایده است.

جگر سطح کلسترول بدن را مشخص می کند

پزشکال برای تشخیص سلامت جگر سطح کلسترول خون را اندازه می گیرند. اگر جگر از نوع چرب یا کم کار باشد آنگاه سطوح بالاتری از کلسترول بد یا LDL و تریگلیسیرد در بدن شکل می گیرند. میتوان اینطور گفت که جگر کلسترول را برای سنتز هورمون ها تولید می کند و سلول های جدید می سازد.

جگر انسان ۵۰۰ کارکرد مختلف در بدن دارد

براساس اعلام دانشمندان جگر میتواند در حدود ۵۰۰ وظیفه مختلف را انجام دهد. الکل، دارو، ویروس (هپاتیت ب) همگی از جمله عواملی هستند که میتوانند به جگر آسیب برسانند. در مواردی که جگر بیلی روبین را به درستی فراوری نکند رنگ چشم ها و پوست زرد می شود و این یعنی جگر فرد به درستی کار نمی کند.

دارو

بنابراین جگر اندامی بسیار مهم برای بدن است که کارکردهای متعددی از جمله تولید آنزیم و مواد شیمیایی مورد نیاز برای لخته شدن خون در حین خونریزی را دارد. این اندازم قند را به شکل گلیکوژن ذخیره سازی می کند و وقتی بدن به انرژی نیاز دارد آن را به گلوکز تبدیل می کند تا توسط بدن استفاده شود و انرژی مورد نیازش تامین گردد.