حضور کمرنگ مردم در مراکز ثبت نام و دستور حکومت برای پنهان کاری در آمار ثبت نام کنندگان

  • انتشار: ۲ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 39777

گزارش های حاکی از آن است حضور کمرنگ مردم در مراکز ثبت نام برای رای دهی، باعث شده تا حکومت آمار واقعی ثبت نام کنندگان را پنهان نماید.

کمیسیون انتخابات افغانستان به تازگی اعلام کرد که با گذشت بیش از یک هفته از آغاز روند ثبت‌نام ر‌أی‌دهندگان انتخابات پارلمانی افغانستان، در سراسر این کشور فقط ۱۵۸ هزار تن ثبت نام کرده‌اند. این حضور کمرنگ مردم در مراکز ثبت نام باعث نگرانی هایی شده است.

به گزارش طلوع نیوز، شماری از رییسان کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت‎ها، آمار ثبت نام شد‌گان را به خبرنگاران نمی‌دهند و می‌گویند که رهبری کمیسیون مستقل انتخابات و نیز رییس جمهور غنی در یک نشست ویدیویی، به آنان دستور داده اند که آمار ثبت نام شده گان را با هیچ کسی در میان نگذارند.

نهادهای نظارت کننده انتخابات نیز می‎گویند که آمار ثبت نام کننده‎گان در مرکزهای ثبت نام‌ها، از نهادهای ناظر نیز پنهان نگه داشته می‎شود.

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان اظهار داشت: «ناظران مارا از گرفتن عکس در داخل مرکزها منع کرده اند و به باور ما این چیزی است که روند را بیش تر با پرسش‌ها روبرو می‌سازد.»

چگونگی گردآوری آمار ثبت نام شده‌گان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، با پرسش‌هایی رو برو بوده است؛ زیرا تا کنون بانک اطلاعاتی برای درج این نام‌ها ایجاد نشده و مسؤولان کمیسیون مستقل انتخابات، آمارها را از رییسان ولایت‌ها یا از راه گفت وگو با تلفون و یا با فرستادن ایمیل گردآوری می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟