حضور پاپ در بیت مرجعیت در عراق

  • انتشار: ۱۸ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهدین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 108157

حضور پاپ در بیت ساده و بی آلایش مرجعیت جهان تشیع، نشانه ی قدرت و عظمت و جایگاه والای مرجعیت میان جوامع اسلامی است. آیت الله سیستانی کمر مقاومت را در برابر گروه های تکفیری بست و با فتوای تاریخی خود ریشه های داعش را خشکاند.

اکنون ایشان یکی از موثرترین کنشگر در عرصه تحولات سیاسی، اجتماعی عراق است. شیعیان در عراق علاوه بر ان که جمعیت قابل ملاحظه ای از کل جمعیت در عراق را تشکیل می دهند، تاثیر گذاری جدی هم در سطح منطقه ای دارند. دلیل این امر به جایگاه ژئو استراتژیک کشور عراق و موقعیت سیاسی_ مذهبی این کشور در جهان تشیع باز می گردد.

وجود بارگاه مقدس امامان شیعه در کربلا و نجف و سامرا باعث شده تا این کشور همواره مسائل مربوط به جهان تشیع را تحت تاثیر قرار دهد. همجواری عراق با جمهوری اسلامی ایران به عنوان نقطه مرکزی محور مقاومت بر اهمیت بغداد افزوده است. هم چنین شیعیان در قیاس با سایر اقوام عراقی و حتی در مقیاس بزرگ تر و در سطح منطقه ای بیشترین جمعیت را پس از ایران در عراق دارند. از این منظر نیز حضور پاپ در عراق، می تواند حائز اهمیت باشد. بنابراین، با احیای شیعیان در دوران پسا صدام، فصل جدیدی در خصوص نقش شیعیان در تحولات عراق گشوده شد. مجموعه ی این متغیر ها سبب شد تا پاپ در شرایط حساس منطقه، وارد عراق شود و به نقش مرجعیت شیعه در این کشور ادای احترام کند.

دکتر عبدالطیف نظری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟