حزب جمعیت: برکناری عبدالکریم خدام از مقام ولایت سمنگان را قبول نداریم

  • انتشار: ۳۰ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 37293

بعد از فرمان اخیر رئیس جمهور مبنی بر برکناری عبدالکریم خدام والی ولایت سمنگان، حزب جمعیت اسلامی با انتشار بیانیه ای می گوید که برکناری آقای خدام در مخالفت با روح موافقتنامه تشکیل حکومت وحدت ملی است و این حزب این فرمان را رد می کند.

عبدالکریم خدام والی ولایت سمنگان که به تازگی از سوی رئیس جمهور از مقامش برکنار شده است، می گوید که از مقامش کنار نمی رود. اداره مستقل ارگان های محلی روز شنبه با انتشار بیانیه ای ۵ والی را از مقام هایشان تبدیل و تغییر کرده بود، که یکی از این افراد عبدالکریم خدام است.

در بیانیه حزب جمعیت آمده است “اخیرا ارگ ریاست جمهوری فرمان برکناری یکی دیگر از اعضای بلندپایه جمعیت اسلامی افغانستان، عبدالکریم خدام والی محترم ولایت سمنگان را که بر اساس تعاملی مبتنی بر توافق نامه حکومت وحدت ملی چند ماه قبل مقرر شده بود، صادر کرد. در حالی که هیچ شکایتی از سوی مردم سمنگان در مورد وی وجود ندارد و هیچ ایرادی از نظر کارفهمی و انجام امور بروی وارد نیست.”

در ادامه این بیانیه آمده است: همه‌ مي دانيم که هدف شکل گیری حکومت توافقی و مشارکتی وحدت ملی، انجام تعهداتی مثل: تشکیل کمیسون تعدیل قانون اساسی، برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی، برگزاری لویه جرگه تعدیل قانون اساسی، توزیع تذکره الکترونیک مطابق قانون مصوب پارلمان، اصلاحات نظام انتخاباتی مطابق طرح کمیسیون خاص و برگزاری انتخابات پارلمانی در زمان تعیین شده بود، که باید در اولویت وظایف این حکومت قرار می داشت؛ و تا دوسال پس از تشکیل حکومت وحدت ملی انجام می يافت.

در بیانیه حزب جمعیت گفته شده است؛ متأسفانه حکومت وحدت ملی نه تنها مسئولیت های اصلي اش را انجام نداد، بلکه با روی دست گرفتن آجنداهای انحصار گرایانه و بحران آفرين، باعث شد با گذشت هر روز وضعیت افغانستان بحرانی تر شود و تازه ترین آن، صدور فرمان برکناری والی سمنگان بود. این در حالیست که نتیجه‌ی مذاکرات در مورد مشکل خلق شده از سوی ارگ در ولایت بلخ، هنوز معلوم نیست.

جمعیت اسلامی افغانستان که یکی از طرف های اصلی تشکیل دهنده حکومت وحدت ملي است، فرمان برکناری والی سمنگان را ناموجه، گامی دیگر در مسیر افزایش تنش در کشور، تک روانه و در مخالفت با روح “موافقت سياسي تشكيل حكومت وحدت ملي” می‌داند و با تأیید موقف مردم و بزرگان ولایت سمنگان و قوم شریف ترکمن، این فرمان را رد می‌کند.

عبدالکریم خدام والی پیشین ولایت سمنگان که روز گذشته (شنبه) براساس پیشنهاد اداره مستقل ارگان‌های محلی و منظوری ریاست‌جمهوری از مقامش برکنار شده است، می‌گوید که او از مقام خود کناره‌گیری نمی‌کند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که عطامحمد نور والی پیشین بلخ نیز تاکنون در برابر حکم برکناری‌اش مقاومت کرده است. حکم برکناری آقای نور نزدیک به دو ماه پیش از سوی ریاست‌جمهوری امضا شد. اما آقای نور گفته است که از مقامش کنار نخواهد رفت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟