امامزاده شاهچراغ کیست؟

  • انتشار: ۲۷ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77957

حتما برای شما این سوال پیش آمده که شاهچراغ کیست و چرا به این نام خوانده می شود؟ در این مطلب از مجله اطلس پلاس قصد داریم به معرفی و آشنایی این بزرگوار بپردازیم.

شاهچراغ کیست؟

حضرت سید امیر احمد(ع) که ملقب به شاهچراغ و سیدالسادات و فرزند ارشد و بزرگوار امام موسی کاظم(ع) امام هفتم ما شیعیان است. مادر ایشان مشهور به ام احمد از داناترین و پرهیزگارترین زنان نزدآن حضرت بودند.

شاهچراغ کیست

هنگامی که خبر شهادت امام موسی کاظم (ع)در مدینه پخش شد، مردم با خود اندبشیدند که امام بحق کیست از همین رو به در خانه مادر حضرت شاهچراغ (احمد بن موسی) گرد آمدند و آن حضرت را با خود به مسجد بردند. بدلیل اینکه از شخصیت والا و کرامات آن حضرت باخبر بودند، می پنداشتند که پس ازوفات پدرش امام موسی کاظم(ع) خلیفه و امام بحق قرزندش، احمد است.

از همین رو برای امامت با حضرت شاهچراغ (ع) بیعت کردند و ایشان همچنین از مردم مدینه بیعت گرفتند ،سپس از منبر بالا رفتند و خطبه ای را در کمال فصاحت و ابلاغت خواندند. آنگاه جمع حاضر را مخاطب خود قرار دادند و از آنها خواستند به آنهایی که غائب هستند اطلاع دهند و سپس فرمودند: اکنون که همه شما در بیعت من هستید من نیز خود در بیعت برادرم علی بن موسی (ع) می باشم. آگاه باشید که بعد از پدرم برادرم علی ، امام و خلیفه بحق و ولی خداست و به دستور خداوند متعال و پیامبرش رسول اکرم(ص) بر من و شما و واجب است که امر آن بزرگوار را اطاعت کنیم و به هرآنچه فرمان می دهند گردن نهیم.

بعد ازآن قطره ی از دریای فضایل و کرامات برادرش علی (ع) را بیان نمودند، تا آنجا که همه ی جمع حاضر گفته های آن بزرگوار را اطاعت کردند. ابتدا ایشان بیعت را از مردم برداشته و گروهی از جمع حاضر درخدمت احمد به در خانه امام علی بن موسی (ع) آمدند وهمگی همراه حضرت شاهچراغ بر امامت و وصایت و جانشینی امام موسی بن جعفر(ع) با امام علی بن موسی (ع) بیعت کردند.آنگاه امام رضا(ع) برای برادرش احمد دعا کردند و فرمودند: همچنان که حق را پنهان و ضایع نگذاشتی، خداوند در دنیا و آخرت تو را ضایع نگذارد.

هنگامی که مامون الرشید خلیفه عباسی امام رضا (ع) را نزد خود آورد و ایشان  را ولیعهد خود معرفی کرد وبا منتشر شدن این خبر در سرزمین حجاز، احمد بن موسی(ع) به همراه محمد عابد و علاءالدین حسین برادران آن حضرت و عده ی زیادی از عموزادگان و … که نزدیک به هزار نفر می شدند برای دیدار با علی بن موسی الرضا(ع) از حجاز به سمت طوس حرکت کردند.بعد از جنگ های بسیاری که با حاکمان مامون در شیراز داشتند و بوسیله فریب و نیرنگی که آنها زدند، گفتند امام رضا(ع) فوت کرده اند. همراهان احمد بن موسی پراکنده شدند به طوری که تنها عده ای کمی ازآنها باقی ماند که آنها نیز به شیراز فرار کردند و پس از چند مدتی در شیراز به شهادت رسیدند و در آنجا دفن شدند.

بنیانگذار مرقد شاهچراغ کیست

در زمان سلطنت امیرعضدالدوله دیلمی، کسی از مدفن حضرت احمد بی موسی الکاظم (ع) اطلاعی نداشت و روی قبر ایشان را تپه ای خاکی پوشانده بود که در اطراف آن، خانه های متعدد ساخته شده بود.

پیرزنی در یکی  از آن خانه ها زندگی می کرد، این پیرزن در هر شب جمعه در ثلث آخر شب، چراغی در نهایت روشنایی در بالای تپه خاکی مشاهده می کرد و این چراغ تا طلوع خورشید روشن بود، چند شب جمعه پیرزن همان چراغ را مشاهده می کرد تا اینکه پیرزن به خدمت امیر عضد الدوله دیلمی رفت و هر آنچه را که به جشم دیده بود را شرح داد، درباریان این موضوع را باور نکرده بودند.

حرم مطهر شاهچراغ

اما امیر عضدالدوله که مردی روشن فکر بود و باطنی پاک داشت به پیرزن گفت که اولین شب جمعه شخصاً به خانهات می آیم تا ازاین موضوع آگاهی پیدا کنم. اولین شب جمعه امیر به خانه پیرزن آمد و به پیرزن گفت که من می خوابم و هرگاه که روشنایی چراغ را دیدی مرا بیدار کن، ثلث آخر شب پیرزنطبق معمول روشنایی چراغ که از دیگر شب های جمعه پرنور تر بود را مشاهده کرد و از روی خوشحالی زیاد بی اختیار فریاد زد: شاه چراغ!

امیرعضدالدوله دیلمی بیدار شد و نگاهی به سمتی که پیر زن اشاره می کرد انداخت و از خانه بیرون آمد و به سمت نور حرکت کرد اما وقتی به بالای تپه خاکی رسید نوری ندید ولی وقتی از تپه خاکی به پایین می آمد، نور را مشاهده می کرد.

امیرعضدالدوله دیلمی شخصی را مأمور کرد تا آن منطقه را جستجو کند و قضیه را بفهمد.عاقبت مقبره فرزند ارشد موسی بن جعفر(ع) که حضرت احمد بن موسی (ع)آنجا بود آشکار شد و امیرعضدالدوله دیلمی دستور داد تا بارگاهی برای آن حضرت بسازند.

زیارتگاه شاهچراغ برای شیعیان از اماکن مهم مذهبی در شیراز محسوب می شود بطوری که سالانه زائران زیادی برا زیارت به این مکان مقدس به شیراز سفر می کنند.

تا اینجای مطلب به این سوالات که شاهچراغ کیست و چرا به این نام خوانده می شود پرداخته ایم در ادامه به معرفی حرم شاهچراغ می پردازیم.

در سده ششم هجری قمری در دوره اتابکان فارس این بنا ساخته شد.صحن حیاط شاهچراغ  دو در اصلی ورودی دارد که هر دو در سمت جنوب و شمال حرم، سردر بزرگ کاشی کاری دارد و از طریق آنها وارد صحن حیاط حرم میشویم.حرم شاهچراغ در سمت غرب حیاط و حرم سید میر محمد، برادر گرامیشان در سمت شمال شرقی حیاط واقع است.

درهمه ی اطراف صحن حیاط حرم، اتاق هایی دو طبقه ساخته شده که پیشانی و جرزهای جلو آنها کاشی کاری شده است.ستون های ایوان و سقف مسطح آن از چوب های منبت کاری و نفیس پوشیده شده است.

ملکه تاشی خاتون، مادر شاه شیخ ابو اسحاق اینجو در سال ۷۴۵ هحری قمری که حاکم فارس بود، اقدامتی بسیار ارزنده و نیکویی برای مقبره و بارگاه شاهچراغ انجام داد.که از جمله اقدامات ایشان میتوان به بهسازی بارگاه شاهچراغ درعرض ۵ سال ،ساختن آرامگاهی وسیع و گنبدی بلند،ساخت مدرسه ای بزرگ در جوار آرامگاه و وقف تعداد زیادی از مغازه های اطراف حرم برای آستان مقدس آن حضرت نام برد.