حدیث درباره خوردن گوشت و مغز استخوان

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76609

خداوند متعال می فرماید: از هر آن چیزی که به شما روزی داده ایم به صورت حلال استفاده کنید. پروردگار متعال در هر آنچه که آفریده است فواید و خواصی قرار داده تا مخلوقاتش از وجود آن بهره ببرند. در این مطلب خواص گوشت و همچنین چند حدیث درباره خوردن گوشت می‌خوانید.

آداب تناول گوشت در اسلام

از آنجایی که اسلام دین نظم است و هر چیزی در آن آدابی دارد، در مورد خورد و خوراک مان هم سفارش های زیادی از بزرگان دین داریم که در ادامه به برخی احادیث پیرامون خوردن گوشت می‌پردازیم.

حدیث درباره خوردن گوشت

شست و شوی گوشت پیش از پخت

در نقلی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که ایشان می فرمایند: عیسی(ع) در گذر از شهری مشاهده کرد که مردم آنجا از چهره هایی مریض و زرد دارند و چشم های آنها به کبودی گراییده است. این مردم به حضرت عیسی از مشکلات خود شکوه و گلایه کردند.

ایشان فرمودند که دردی که دارید درمانش نزد خودتان است. گوشتی را که می خورید، قبل از پختن و خوردن آن را نمی شویید و همین سبب شده است که شما دچار این بیماری شوید.

آنها بعد از نصیحت حضرت عیسی، اقدام به شستن گوشت ها قبل از مصرف نمودند و در نتیجه این عمل، بیماری هایی که ناشی از عدم شست و شوی گوشت بود در میان آنها از بین رفت.

گوشت خام نخورید

در یک حدیث درباره خوردن گوشت از امام باقر (ع) آمده است که ایشان از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده اند که ایشان می فرمایند از خوردن گوش خام پرهیز کنید، گوشت را با آتش طبخ کنید و یا در آفتاب بگذارید تا از حالت اولیه خود خارج شود.

همچنین امام صادق (ع) در مورد خوردن گوشت خام می‌فرمایند: از خوردن گوشت خام پرهیز کنید که این خوراک، مخصوص حیوانات و درنگدان است.

امام رضا(ع) نیز در این باره می فرمایند: خوردن گوشت خام باعث می شود که در بدن شما کرم هایی پدید آید.

حدیث درباره خوردن گوشت زیاد

دیگر حدیث درباره خوردن گوشت از پیامبر گرامی اسلام است که می‌فرمایند: هر انسان به صورت پی در پی چهل روز گوشت بخورد قساوت، قلب او را فرا می گیرد. طبق گفته امام علی(ع): شکم خود را به گورستانی از جانوران تبدیل نکنید.

در حدیثی امام صادق می‌فرمایند: علی (ع) از خوردن گوشت به وفور و اعتیاد به آن، به بدی یاد کرده اند و اعتیاد به گوشت را چون اعتیاد به مشروب می دانستند.

بزرگان دین ما می فرمایند: هر کسی چهل روز پشت سر گوشت بخورد، سنگدل می شود و اگر چهل روز پشت سر هم گوشت نخورد خوی او بد می شود.

حدیث درباره خوردن گوشت و ترک آن

دیگر حدیث درباره خوردن گوشت از پیامبر گرامی اسلام داریم که می‌فرمایند: شما را به خوردن گوشت سفارش می کنیم، هر کسی از شما چهل روز گوشت نخورد خوی او دگرگون می شود.

همچنین آمده است که هر کسی خوی او بد شد، به او گوشت بخورانید. خوردن چربی گوشت را نیز موجب پدید آمدن بیماری در بدن می دانند.

پیامبر اکرم در دیگر حدیث درباره خوردن گوشت می‌فرمایند: اگر چهل روز گذشت و گوشت نخوردید باید قرض بگیرید و گوشت بخرید و تناول کنید.

امام علی (ع) نیز به خوردن گوشت سفارش کرده می فرمایند خوردن آن باعث روییدن گوشت در بدن شما می شود. ایشان نیز در خصوص نخوردن گوشت و بد خوی شدن تأکید کرده اند.

امام صادق(ع) می فرمایند، گوشت باعث ازیاد عقل شده و هر کسی خوردن آن را ترک کند موجب زوال عقل او خواهد شد.

امام رضا (ع) نیز می فرمایند، این درست نیست که هر کسی سه روز گوشت نخورد خلق او بد می شود. ولی اگر چهل روز این اتفاق بیفتند خوی او خراب خواهد شد.

حدیث درباره خوردن گوشت و دفعات آن

خوردن گوشت به صورت هفته ای یک بار را امام صادق (ع) سفارش کرده اند. اما تاکید کردند که متوجه باشید تا فرزندانتان را به خوردن آن عادت ندهید، زیرا اعتیاد به گوشت و شراب فرقی ندارد.

همچنین آنها را بیشتر از چهل روز از گوشت محروم نکنید زیرا که خوی آنها بد می‌شود.

یاران امام صادق(ع) از ایشان شنیدند که می فرمایند غذای خود را یک روز با گوشت، یک روز با شیر و روزی دیگر با چیزی دیگر تناول کنید.

روایت شده است که اعتیاد به خوردن گوشت مکروه است و نخوردن آن هم، به مدت چهل روز، همان طور که قبلا اشاره کردیم موجب از بین رفتن خلق و خو می شود.

البته گفته شده است که اگر به دلیل بیماری و یا به موجب داشتن روزه، دو هفته پشت سر هم گوشت خورده شود مشکلی ندارد. خوردن گوشت دو بار در یک روز نیز مکروه است.

منع خوردن مغز استخوان

پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: کسانی که مغز استخوان می خورند بدترین امت من هستند و همچنین می فرمایند خوردن سر استخوان های پرنده ها باعث بروز بیماری میشود.

امام رضا(ع) می فرمایند: گوشتی گواراتر از گوشت بز وجود ندارد و به خوردن آن نیز سفارش شده است. ایشان می فرمایند اگر گوشتی گواراتر از گوشت میش آفریده بود، به جای قربانی کردن اسماعیل علیه السلام، آن را برای ابراهیم فرود می آورد.

حدیث درباره گوشت ماهی

یکی از خوراکی هایی که بسیار خوشمزه است و طرفداران بسیاری دارد گوشت ماهی است. امام رضا در مورد ماهی سفارش های جالبی دارند آن حضرت در این خصوص می‌فرمایند:

هر کسی ترس آن دارد که درد شقیقه و شکم در تابستان بر او چیره گردد، از خوردن ماهی تازه برای پیشگیری آن استفاده کند. همچنین تاکید شده است که بعداز خوردن ماهی غسل نکنید که این کار باعث سستی شما می شود.

حدیث درباره خوردن گوشت

امام رضا(ع) همچنین می فرمودند، ما از گوشت سر و سینه تناول می کنیم و قسمت های پشت حیوان استفاده نمی کنیم زیرا که سر و سینه از آفت ها به دور است.

به نقل از علی بن سلمان، امام رضا(ع) بعد از خوردن کله پاچه طلب سویق کردند و فرمودند، استفاده از مقدار کمی سویق باعث هضم کله پاچه می شود.

حدیث درباره خوردن گوشت فراوان است و ما در این مقاله به اندکی از آنها بسنده کرده ایم. اگر به این بحث علاقه مند هستید صفحات بیشتری از اینترنت را ورق بزنید.