حدود 430 هزار دانش آموز افغانستانی در مکاتب ایران تحصیل می کند

  • انتشار: ۲۶ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 45152

یک مقام ایرانی گفته است که حدود 430 هزار دانش آموز افغانستانی در مکاتب ایران درس می خوانند که این تحصیل این دانش آموزان میلیاردها تومان برای ایران هزینه دارد.

سعید بیات مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی تهران در گفتگو با یک رسانه ایرانی گفته است که بنابر فرمان رهبر ایران در حال حاضر هم مهاجران مجاز و هم غیر مجاز در مکتب های ایران تحصیل می کنند.

بیات گفته است که تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه فرزند اتباع غیرمجاز برای ثبت‌نام در مکتب مشکلی داشته‌است نداشته‌ایم.

او گفته است “سالانه حدود دو میلیون تومان سرانه آموزشی برای هر دانش‌آموز است و البته تفاوتی ندارد که برای یک فرد ایرانی باشد یا فرزندان اتباع. در حال حاضر نیز در کشور حدود ۴۳۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی داریم که با توجه به سرانه آموزشی برای هر دانش‌آموز حدود دو میلیون تومان در کشور ، سالانه حدود ۸۶۰ میلیارد تومان هزینه دانش‌آموزان اتباع بیگانه می‌شود.”

این مقام ایرانی همچنین تأکید کرده است که نیروهای پلیس به طور میانگین روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از اتباع خارجی را برای بازگرداندن به کشورشان به اردوگاه مراقبتی تهران تحویل می‌دهد.

به گفته مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان تهران، پناهجویان کشورهای همسایه ایران برخلاف گذشته “در حال حاضر به پناهندگان جویای کار یا اقتصادی تبدیل شده و در حقیقت افرادی هستند که به کشور ما به امید کسب درآمد یا به دست آوردن شغل بهتر می‌آیند”.

این مقام مسئول ایرانی در حالی از ورود کارگران خارجی و عمدتا افغان به ایران برای شغل بهتر خبر می‌دهد که هفته گذشته گزارش‌هایی از خروج هزاران کارگر افغان از ایران به دلیل کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی منتشر شده بود.

این گزارش‌ گفته بود زندگی در ایران برای ده‌ها و شاید صدها هزار شهروند افغانستان در ایران دیگر مقرون به صرفه نیست. گفته شده بود که رشد شدید قیمت دالر در ایران باعث افت شدید ارزش تبدیل ریال به افغانی شده و به همین دلیل کارگران افغان به شکل وسیعی ایران را به مقصد ترکیه یا امارات ترک کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟