حدود 39 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر قرار دارد

  • انتشار: ۱۵ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 30108

حسیب موحد معاون اداره احصاییه مرکزی می گوید در حدود 39 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر قرار دارد، وی می گوید البته آمار در مناطق مختلف کشور مشابه نیست.

بر اساس اعلام اداره احصائیه افغانستان در برخی از نقاظ کشور تا چهل و پنج درصد مردم نیز زیر خط فقر به سر می برند.

به گفته اقای موجد در شهرهای بزرگ آمار افراد زیر خط فقر به زیر سی درصد می رسد اما در روستاها و به ویژه روستاهای دور افتاده به شدت تعداد کسانی که زیر خط فقر قرار دارند افزایش می یابد.

معاون اداره احصائیه در گفتگوی خود با خبرنگاران گفته است که بیکاری و جمعیت بالای خانواده ها اصلی ترین دلیل رشد نرخ خط فقر است.

اماری که اداره احضائیه در رابطه با تعداد افراد زیر خط فقر در افغانستان اعلام کرده به خودی خود نگران کننده است. اما کارشناسان اعتقاد دارند که امار اعلام شده واقعی نیست و امار واقعی بسیار بیشتر از آن چیزی است که منابع رسمی اعلام کرده اند.

دکتور سید محمد حسینی استاد اقتصاد دانشگاه های کابل به خبرنگار خبرگراری اطلس گفته است که روش های احصائی اداره آمار از استاندارد های کافی برخوردار نیست و در بسیاری از مناطق کشور به دلیل صعب العبور بودن یا مشکلات امنیتی امکان رسیدن به آمار دقیق وجود ندارد.

دکتور حسینی همچنین افزود که شاخص های مورد توجه اداره احصائیه نیز تا حدی قدیمی است و نمی تواند ما را در رسیدن به یک امار نزدیک به واقع یاری کند.

این استاد دانشگاه های کابل همچنین تاکید کرد که در خصوص کوچی ها، و نیز در برخی از قسمت های صعب العبور کشور، اساسا امکان دسترسی به اطلاعات وجود ندارد و در شهر های بزرگ نیز دیتابیس مستقل و جامعی بدین منظور تهیه نشده و بیشتر امارهای ارائه شده بر اساس حدس و گمان و جامعه های آماری کوچک است.

وی افزود به نظر می رسد که تعداد افراد زیر خط فقر در کشور بسیار بیشتر از مقدار اعلام شده توسط مقامات باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟