حاکمان بحرینی هم قصد عادی سازی روابط با اسرائیل را دارند

  • انتشار: ۲۳ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 22262

مقامات بحرینی قصد دارند برای میزبانی نشست فیفا با مشارکت اسرائیل در کشورشان اشتراک کنند، این مسئله نشان می دهد که حاکمان بحرینی مانند همتایانشان در عربستان و چندین کشور دیگر خواهان عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.

روزنامه های عربی و خارجی و حتی عبری روند عادی سازی روابط با اسرائیل را یک عملیات سازمان دهی شده اعلام کرده اند.

الأخبار در مقاله ای به قلم «احمد رضی» نوشت: کاملا مشخص است که برخی کشورهای خلیجی روند عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل را مدتها پیش آغاز کرده اند که  شروع آن با موضوع عادی سازی دیپلوماسی برای رسیدن به همکاری های امنیتی و اقتصادی همراه بوده است.

موضع مردم در بحرین در قبال عادی سازی روابط با اسرائیل و مخالفت و امتناع آنان با این موضوع بر همگان روشن است و واکنش و اظهارات نمایندگان پارلمان و خطبه های نماز جمعه مهر تأییدی بر این مخالفت است.

لازم به ذکر است که لغو ممنوعیت کالاهای اسرائیلی و عادی سازی روابط با اسرائیل به صورت مستقیم توسط مذاکره کنندگان آمریکایی و برخی گروه های فشار سیاسی آمریکا اعمال شده است.

طبیعتا بحرین در تصمیم به عادی سازی روابط با اسرائیل در تمام اشکال آن بازنگری نکرده و با شورای قانونگذاری و نهادهای مدنی بحرین در این مورد مشورت نکرده است. حتی واکنش های مخالف مردم را که چنین تصمیمی را توهین به همه اقشار مردم برشمرده و ضربه ای بزرگ به هم نوعان فلسطینی دانسته اند، نادیده گرفته است.

روزنامه های عربی و خارجی و حتی روزنامه های عبری در آن زمان روند عادی سازی روابط با اسرائیل را یک عملیات سازمان دهی شده و برنامه ریزی شده اعلام کردند که نخستین فصول آن در جنوری سال2000 در مجمع جهانی اقتصاد در داووس طراحی شد. کار تا آنجا پیش رفت که سال ها پیش منابع دیپلومات آگاه در مصاحبه با روزنامه «المنار» از پیشرفت تماس های بحرین و اسرائیل و وجود دیدارهای مخفیانه و محرمانه مقامات اسرائیلی از «منامه» خبر دادند. اما به ادعای آنان این دیدارها برای کمک به فلسطینیان و مشارکت در آبادانی نوار غزه صورت می گیرد. البته این ادعای برادران عرب بود حال باید دید در مطبوعات رسمی دشمن چه گذشت.

روزنامه های اسرائیلی مانند بدیعوت آحارنوت و هاآرتص اطلاعاتی را در مورد روابط اسرائیل با کشورهای عربی منتشر کردند و به ادعای آنان کشورهایی چون امارات و قطر و بحرین از مدت ها قبل روابط خود را با اسرائیل آغاز کرده و دیدارهایی را برای تأسیس دفاتر تبادل منافع انجام داده اند.

بنا بر این جای هیچ تعجبی نبود که «سیلوان شالوم» وزیر امور خارجه اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر سال  2005 اعلام کند که با بیش از ده تن از  وزرای خارجه کشورهای عربی ملاقات کرده و سران کشورهای عربی را در ملأ عام به روابط روز افزون با اسرائیل دعوت کند. آنچه که «شالوم» برآن تأکید کرده است تمرکز بر کشورهای خلیجی به عنوان هدف قدیمی و اقتصادی اسرائیل برای استفاده از بازارهای این کشورها برای بزرگ نشان دادن صنعت خود و تضمین درآمدهای هنگفت از ورای تعامل با این منطقه مشهور است. نفت و گاز کشورهای عربی نیز نقش مهمی را در شرایط کنونی ایفا کرده و عنصری تعیین کننده در برقراری و عادی سازی روابط هستند.

گزارش های خبری از دیدار پنهانی شیخ خالد بن حمد الخلیفه وزیر امور خارجه بحرین از مقر جنبش مذهبی یهودی «خباد» در واشنگتن خبر دادند که در این دیدار گروهی از نمایندگان ارشد لابی یهود و اعضای برجسته سازمان آیپک و کمیته یهودیان آمریکاحضور داشتند

روزنامه «هاآرتص» در طول سال های اخیر، اخبار فراوانی از ملاقات مقامات بحرینی با مقامات اسرائیلی در کشورهای اروپائی و در حاشیه نشست های سازمان ملل منتشر کرده است.

شاید  یکی از عجیب ترین موارد، اقدام وزیر امور خارجه بحرین در انتشار اهداف سیاسی خارجی این کشور در صفحه اینترنتی خود از جمله حمایت از حمایت از قضایای جهان عرب و در صدر آنها فلسطین است. اما این وزیر بحرینی در سخنان خود تناقض گوئی داشته و به صراحت گفته است: «چنین بحث هایی در برخی محافل شایعه پراکنی می شود». دولت بحرین نیز در اقدامی متناقض، دفتر تحریم اسرائیل را بسته و موسسه پولی تصمیمی را در ممنوعیت بانک عربی از تحویل کمک های مالی به فلسطینیان اتخاذ می کند، مقامات بحرینی نیز به صورت آشکار با نمایندگان اسرائیل ملاقات کرده و مقدمات عادی سازی روابط  سیاسی و اقتصادی را در عین جریحه دار کردن احساسات و روح عقائد مسلمانان فراهم می کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟